Vanmorgen hebben we Irrel achter ons gelaten en koers gezet naar het dik 100 kilometer noordelijker gelegen Monschau. We gaan naar camping Perlenau. Een camping die vorig jaar al op ons lijstje stond, maar waar we toen niet aan toe kwamen. Een klein deel van de rit gaat over de autobahn. De rest over provinciale wegen en door heel veel kleine nederzettingen. Het landschap dat we doorkruizen is geweldig mooi. Jammer genoeg vraagt de stijgende en dalende weg met zijn vele (haarspeld)bochten ook de nodige aandacht.

Eenmaal in Monschau aangekomen stoppen we eerst nog even bij de lokale Aldi en zoeken dan de camping op. Ook op deze camping is de receptie overdag gesloten en een bord geeft aan dat we zelf een plekje mogen zoeken. Natuurlijk kiezen we weer voor een plekje aan de beek. Dit keer de Perlenbach.

DSCN0304 (Klein)

Na de lunch gaan we op weg naar de Altstad van Monschau. Aan de rand van Monschau komen we bij een grote hal die huisvesting biedt aan een museum met honderden opgezette dieren uit de omgeving. Verder is er in de hal een overdekte markt met veel leuke spullen. Zo is er een grote hoek met producten van de glasblazer en is er fraai houtsnijwerk te koop. Zeker de moeite waard om eens te bezoeken. We kunnen door een kleine technische storing van het toestel hier geen foto’s van tonen.

De altstad van Monchau ligt in een dal en is niet heel erg groot. Op de omringende bergen zijn diverse (ruïnes van) kastelen en burchten te zien en te bezoeken. Ondanks het naseizoen is het er nog erg druk met toeristen. de bebouwing in de stad bestaat voor een groot deel uit vakwerkhuizen. Het is wel gezellig in de nauwe straatjes van de stad. Wat opvalt zijn het grote aantal winkeltjes waar je petten en hoeden kan kopen. Je hoef er echter niet heen te gaan voor een koopje. Alles heeft een behoorlijk prijskaartje.

DSCN0278 (Klein)DSCN0272 (Klein)DSCN0284 (Klein)

Wij zoeken en vinden de steile weg die naar de, op het oog, best bewaarde burcht van Monschau leidt. Uiteindelijk zijn we niet zo onder de indruk. Wel heb je een mooi uitzicht op het stadje vanaf het kasteel.

DSCN0285 (Klein)DSCN0265 (Klein)DSCN0262 (Klein)DSCN0267 (Klein)DSCN0268 (Klein)DSCN0264 (Klein)

DSCN0293 (Klein)

Voor we naar de camper terug gaan halen we bij de plaatselijke VVV nog een kaart met een wandelroute in de omgeving. Deze route hopen we morgen te lopen en hij brengt ons onder andere bij een groot stuwmeer dat gevoed wordt door het bescheiden beekje waar onze camper naast staat.