Vandaag geen noemenswaardige verandering in het weer. Na het gebruikelijke ochtendritueel gaan we weer op verkenning met de fiets. Dit keer fietsen we parallel aan de grens. Zowel langs de Nederlandse als de Duitse zijde. Over al in de achterhoek vind je kleine beekjes die hun weg vinden door het landschap. De onderstaande was wel de moeite van vastleggen waard. 

DSC03732 (Klein)DSC03733 (Klein)

Wat verderop komen we langs de steengroeve van Winterswijk. Het initiatief voor de steengroeve kwam in de jaren in de jaren ‘20 van de vorige eeuw van Gerrit Jan Hannink. Hij vervoerde stenen vanuit Duitsland naar Nederland voor de verharding van wegen. Dit terwijl dezelfde steen ook bij Winterwijk in de grond was te vinden. In 1932 werd de steengroeve geopend. De huidige steengroeve is 27 hectare groot en bestaat uit 3 zogenaamde putten. Alleen groeve 3 is nog in gebruik voor winning van kalksteen ten behoeve van de wegenbouw. Vroeger werd de gewonnen kalksteen ook gebruikt voor de bemesting van grond en de fabricage van aardewerk.

DSC03743 (Klein)DSC03750 (Klein)DSC03751 (Klein)

Ook aan de Duitse grens is van alles te zien. In een weiland zien we een aantal runderen met opvallend lange horens. Met hun hoge schoft en ruige haren doen ze ons onmiddellijk aan buffels denken. Als het geen buffelsoort is dan hebben deze koeien er vast een keer naast geslapenGlimlach. Ook Pasen wordt in Duitsland blijkbaar wat uitbundiger gevierd dan bij ons. Langs de route troffen we dit mooi gemaakte paastafereel aan.

DSC03758 (Klein)DSC03763 (Klein)

Aan beide zijden van de grens komen beekjes voor. Deze met een fraai bruggetje. Een Nederlandse meneer wist te vertellen dat het een spoortunnel betrof. Misschien bedoelde hij een spoorbrug, maar in beide gevallen hebben we in de omtrek geen meter rail gezien.

DSC03759 (Klein)DSC03761 (Klein)

Nu we een week hebben rondgefietst in Twente en de achterhoek mogen we wel constateren dat het wat wegen en (fiets)paden betreft geen paradijs voor fietsers is. Fietspaden zijn vaak smal en mul. Veel routes lopen over zandpaden die zijn verhard met grote stukken gebroken puin. Prima voor zware tractoren, maar niet erg comfortabel voor fietsers. De veel voorkomende klinkerwegen zijn vaak al lang in gebruik en er is veel ruimte tussen de stenen. Het stuur trilt bijna uit je handen. Het zelfde probleem doet zich voor bij veel asfaltwegen waarvan de toplaag ernstig is aangetast. In regio’s waar men graag recreanten wil ontvangen zou men toch ook meer moeten investeren in het onderhoud van het fietsnetwerk.

Sem wordt er overigens niet chagrijnig van. Hij begint op zijn oude dag eindelijk dit vervoer te waarderen.

DSC03767 (Klein)

Morgen alweer naar huis. Jammer, maar volgens de voorspelling is het mooie weer ook op na het weekend

Hold oe kreggel

Vanaf Roerdinkhof fietsen langs de grens