Roompot Park De Peel Deurne 31-03-2024

Vandaag iets te vroeg uit de veren. Buddy is wakker en blaft en piept net zo lang tot wij begrijpen dat negeren geen optie meer is. Meneer barst van de energie en wil spelen.

Het weer is deze ochtend ongekend. De zon staat, slechts gehinderd door enkele schapenwolkjes te stralen aan een verder blauwe hemel. Na het ontbijt vertrekken we naar de Grote Peel waar we met Buddy willen wandelen. Aangekomen bij het bezoekerscentrum kiezen we voor de rode route. Drie kilometer is misschien wat te veel voor ons hondje, maar gelet op zijn energieniveau wagen we het erop.

Nationaal park De Grote Peel is een prachtig gebied met vennen, stukken moeras en heide velden. Dit landschap wordt helemaal compleet door de enkele bomen en struiken die zich op de drogere delen hebben gevestigd. De wilgen en krenten staan volop in bloei. Ondanks dat het een nat gebied is zijn de wandelpaden over het algemeen goed begaanbaar.

Wij hebben ons goed vermaakt en Buddy maakte er ook een avontuur van.

Er is genoeg te zien en te onderzoeken

Buddy loopt over het vonder, kijkt over de rand en besluit om het moeras in te springen waar we hem vervolgens aan z’n halsband uitgetild hebben.

Een stukje verder kopje onder bij een poging om te drinken uit diep water. Door en door nat.

Hij vindt zelf de oplossing. Droog gras is een prima handdoek.

Morgen alweer de laatste dag. Eigenlijk hebben we het chalet gehuurd tot dinsdag maar dan moeten we weer aan het werk. Geeft ons wel de mogelijkheid om pas laat in de middag te vertrekken.

Roompot Park De Peel Deurne 30-03-2024

Deze morgen mogen we wat langer in bed blijven van Buddy. Dat heeft vast iets te maken met de inspanningen van gisteren. Wij nemen alle tijd voor een stevig ontbijt en vertrekken vervolgens rond tien uur naar Deurne waar we het Kasteeldomein Haageind willen bezoeken. Het domein bestaat uit Twee kastelen met bijgebouwen, tuinen en parken. Bij het Groot Kasteel een dierenweide en park in Engelse stijl. Het Groot Kasteel is oorspronkelijk van 1397 maar is in 1944 door brand verwoest. Het kasteel is niet herbouwd, maar de ruïne in 1952 is verstevigd. Het Dinghuis gebouwd in de 16e eeuw was oorspronkelijk een boerderij bij het kasteel. Momenteel is het als restaurant in gebruik. Het Klein Kasteel (van voor 1383)
en de Watermolen zijn niet vrij toegankelijk en kunnen alleen op afspraak bezichtigt worden.

Aan Buddy is de geschiedenis niet besteed. Hij vermaakt zich prima met de eenden in de gracht en de dieren van de dierenweide. Ook in een modderige sloot is het goed vertoeven.

Tegen een uur zijn we terug op het park en Buddy ligt al snel zijn vermoeidheid weg te snurken. Ook wij leggen de beentjes een paar uur op de tafel. Rond drie uur vertrekken we weer voor een wandeling in het Zandbos en een bezoek aan het Buntven. Bij aankomst bleek de naam van het gebied op dit moment niet van toepassing. Grote delen van het bos leken wel op een moeras en de wandelpaden vormden daar geen uitzondering op. Van de vooraf uitgezochte wandeling kwam niet veel terecht. Maar lopend over de hoogste paden hebben we toch een indruk van het gebied gekregen. Het Buntven hebben we niet gevonden of niet herkent tussen het vele overige water.

Buddy’s favoriet van deze middag was het alom aanwezige mos.

Morgen belooft een mooie dag te worden wat het weer betreft. We trekken er dan zeker weer op uit.

Tot Morgen

Roompot Park De Peel Deurne 29-03-2024

Eerst maar even naar gisteravond toen we in de Tamboer in Hoogeveen het concert van Danny Vera bezochten. Wat een heerlijke avond hebben wij daar gehad. Een groot artiest met een fantastische band. Niet alleen de muziek was mooi, maar zeker ook de vaak komische verhalen tussendoor. Dit vraagt om een herhaling.

Het is gisteren (deze nacht) wel laat geworden voor we op bed lagen. Gelukkig was Buddy zo lief om daar rekening mee te houden in was hij keurig stil tot kwart over zeven. Na het eten doen we rustig aan en we vertrekken pas om een uur of elf richting Deurne. Het eerste deel van de rit gaat voorspoedig en we schieten flink op. Buddy is, zoals inmiddels gebruikelijk, lekker rustig achterin. Een poosje uit het raam kijken en dan lekker slapen.

Na een lunch bij een tankstation verloopt het vervolg van de reis minder voorspoedig. Een paar kilometer voor Nijmegen lopen we vast in een langzaam rijdende en soms stilstaande file. We zijn Nijmegen al ver voorbij voordat de snelheid er weer in komt. Tegen kwart voor drie komen we aan in Deurne. Omdat we pas om vier uur in de bungalow mogen zoeken we eerst het centrum op. Het zonnetje schijn inmiddels en het is goed vertoeven buiten op een terras. Tegen vier uur zijn we bij Park De Peel en het inchecken gaat snel. Onze bungalow staat aan de rand van het park en op twintig meter afstand begint het bos. Een mooie plek en ook erg handig als we Buddy moeten uitlaten.

Nadat we onze spulletjes hebben opgeborgen gaan we met Buddy wandelen in het bos. Het blijkt een mooi stukje natuur met veel variatie. Er staan ook veel prachtige grote jeneverbesstruiken.

En Buddy? Die vindt het geweldig. Lekker los lopend kan hij rennen en graven naar lieve lust. De onderstaande foto’s zeggen genoeg

Het programma voor morgen hangt sterk af van het weer. Als het even kan gaan we weer lekker wandelen.