Na veel regen gisteravond schijnt vanochtend de zon weer in Vledder. Ons doel voor vandaag is de Lambertusmarkt in Oldemarkt die jaarlijks op Hemelvaartsdag wordt gehouden. Volgens de informatie staan over een lengte van meer dan anderhalve kilometer zijn ca. 170 kramen opgesteld.

Vandaag staat er een stevige wind uit het westen waar we op de heenweg vaak vol tegenin moeten fietsen. Gelukkig kan de koga voor wat ondersteuning zorgen. Als we nog maar een stukje onderweg zijn zien we, bij Willemsoord,  een enorme muurschildering.

DSC03844 (Klein)

De schildering is een herinnering aan de kolonie van welvarendheid die in Wllemsoord was gevestigd.  In deze kolonie werd niet alleen aan grondontginning en landbouw gedaan. Er was ook een fabriek (spinnerij) gevestigd. De koloniën die aan de wieg van onze huidige verzorgingsstaat stonden waren misschien toch minder sociaal en riekten een beetje naar uitbuiting. De volwassenen en weeskinderen stonden onder streng toezicht en er was een scherpe controle op de hoeveelheid werk die zij verrichten. De muurschildering geeft de werkelijkheid waarschijnlijk veel te rooskleurig weer. Ook het vrolijke in ijzer weergegeven gezinnetje komt niet overeen met wat je over de koloniën kunt lezen.

DSC03846 (Klein)

Ondanks de wind is het prettig fietsen. Onderweg passeren we een enorme kavel met bloeiende pioenrozen. Iets wat we hier niet direct hadden verwacht. Een stukje verderop een fraai vormgegeven bruggetje die de oevers van een waterleiding met elkaar verbind.

DSC03840 (Klein)DSC03843 (Klein)

Aangekomen in Oldemarkt blijkt dat wij niet de enigen zijn die de markt willen bezoeken. Blij dat wij op de fiets zijn. Voor de al behoorlijk volle parkeerplaats staat nog een lange file auto’s te wachten. Voor de fietsen kunnen we nog wel snel een plekje vinden en daarna op naar de markt. Het is een gezellige markt maar het is wel erg druk. In een constante stroom mensen schuiven we rechts aanhoudend langs de kramen. Telkens andere etensgeuren, afkomstig van de rijkelijk aanwezige voedselkramen, prikkelen onze neus. Wij laten ons verleiden bij een visboer en de daar gekochte lekkerbekken dienen gelijk als lunch. Het is al drie uur geweest als we klaar zijn ons rondje langs alle kramen. Met enkele tassen vol nieuw gekochte spullen zoeken we de fietsen weer op.

Tijdens de terugweg hebben we veelal de wind in de rug en we schieten flink op. Bij De Blesse zien we kasteel Old Stoutenburght staan. Er is een restaurant in gevestigd en het is op afspraak te bezichtigen. Wij laten het vandaag bij een paar foto’s

DSC03847 (Klein)DSC03848 (Klein)

Naast het kasteel bezoeken we een “Rustpunt” ,dat is ingericht bij camperplaats Stoutenbught, voor een kop koffie en een punt appeltaart. Op het knusse terrasje is het goed toeven en gezellig. Voor we vertrekken lopen we nog even een rondje over de camperplaats. We hebben zelden zo’n goed verzorgde camperplaats gezien. We nemen een folder mee en beloven de eigenaar dat we, behoudens calamiteiten, zeker een keer met de camper bij hem komen staan.

Tegen vijf uur zijn we na 43 kilometer fietsen en 3,5 kilometer slenteren weer bij de camper. Een beetje moe, maar we kijken terug op een geslaagde dag.

Morgen gaan we, als het weer goed blijft, op de fietse naar het Drents Friese Wold.