Vanmorgen lekker uitgeslapen en daarna rustig alles ingepakt voor het vertrek. Gisteren hebben we besloten om niet naar Poupehan te rijden en ook af te zien van het plan om via Duitsland terug naar het noorden te gaan. Zowel in Poupehan als in Monschau werden voor vandaag en de komende dagen temperaturen van 12 a 13 graden voorspeld. Voor Noord Limburg 17 a 18. Hierdoor was de keuze snel gemaakt.

Ons vertrek uit La Roche ging niet geheel onopgemerkt. We waren toch al niet zo tevreden over de camping. Met € 24,00 voor een camperplaats waren ze zeker niet goedkoop. Er was echter geen Wi-Fi, betalen met de pin was niet mogelijk, het terrein was drassig en op de paden stonden grote plassen, de wasmachine was stuk en zonder enige communicatie werd de helft van het sanitair gebouw  gesloten. Gisteren eind van de middag en de avond bleek de andere helft van het in het gebouw aanwezige sanitair ernstig vervuild en niet meer bruikbaar. Vanochtend was ook dat deel, weer zonder communicatie, afgesloten. De gasten moesten maar uitvinden dat er verderop op het terrein nog een sanitair voorziening was (geen plattegrond). Toen wij vanmorgen de pas voor de douches wilden inleveren voor de betaalde borg kon dit volgens de eigenaresse alleen op vertoon van het bonnetje. Dat was wel zo ongeveer de druppel die de emmer deed overlopen. We hebben aangegeven zeker niet op zoek te gaan naar het bonnetje en gewoon de 10 euro borg terug te willen. Verder hebben we even verteld wat we verder van hun camping vonden. De eigenaar van de camping verscheen ook ten tonele en verklaarde dat wij zeurders waren, dat alle gebreken voortkwamen uit overmacht en zij nergens wat aan konden doen omdat de gasten niet eerder geklaagd hadden over de ongemakken. De eigenaresse van de camping had ons inmiddels wel de borg betaald en nagescholden door de campingbaas zijn wij begonnen aan onze reis naar Ospel. We schrijven en publiceren nog wel een keer een goede recensie over camping L’Ourthe.

De reis naar Ospel verliep voorspoedig en al snel hadden we een plekje gevonden op de netjes onderhouden camping. Inschrijven was zo geregeld en er was nog meer dan voldoende middag over om wat te ondernemen.

DSC05944 (Klein)

We besloten met de fiets naar het op drie kilometer afstand gelegen Nationaal Park De Groote Peel te gaan. We parkeren de fietsen bij bezoekerscentrum De Pelen. Hier beginnen een aantal uitgezette wandelroutes, maar er staat ook een kaart met daarop de wandelknooppunten. We plannen zelf een route van ongeveer 10 kilometer en hopen maar dat Sem daar ook zin in heeft.

Het weer is prachtig en het landschap is afwisselend en prachtig. In één van de door vervening ontstane meertjes verzamelen zich steeds meer ganzen. Blijkbaar in voorbereiding op hun vlucht naar het overwinteringsoord. De wandelpaden zijn prima. Het is echt genieten vandaag.

DSC05893 (Klein)DSC05903 (Klein)DSC05885 (Klein)DSC05905 (Klein)DSC05890 (Klein)DSC05902 (Klein)DSC05882 (Klein)

Overal in het gebied komen we grote

DSC05926 (Klein)DSC05925 (Klein)

en wat minder grote grazers tegen.

DSC05933 (Klein)DSC05937 (Klein)

Ook komen we op een zandpad dit jonge slangetje tegen. Wie weet wat het is mag het zeggen.

DSC05896 (Klein)

Bij Staatsbosbeheer werken gelukkig ook mensen met humor. Onderstaande bord kwamen we langs de weg bij het bezoekerscentrum tegen.