Weekendje Weerterbergen 23-03-2020

Vandaag vroeg uit bed want om 10:00 uur moeten we het huisje verlaten. Jammer eigenlijk, want het is heeeel mooi weer en Hasselt is de Corona stad van Overijssel. De reis richting thuis verloopt spoedig. Wij besluiten om vanwege het mooie weer nog een stukje te gaan wandelen. We kiezen de watervallen bij Loenen als doel daarvoor.

Het is een heerlijke wandeling. Er zijn slecht enkele andere wandelaars en fietsers en we genieten van de rust. Sem is ook blij. Koud water uit beekjes is veruit zijn favoriet.

DSCN1055 (Klein)DSCN1061 (Klein)DSCN1062 (Klein)

Om het vakantiegevoel nog vast te houden hebben we de camper opgehaald zodra we thuis waren.

Blijf gezond allemaal en tot onze volgende trip.

Watervallen Loenen 23-03-2020

Weekendje Weerterbergen 22-03-2020

Het is alweer zondag en ons weekendje weg vliegt voorbij. We waren vanmorgen al op tijd wakker. Harm had de telefoon meegenomen naar de slaapkaper zonder het geluid uit te zetten. Dat was niet zo handig want het berichtenverkeer kwam deze morgen al vroeg op gang. Sem vindt het allemaal prima, hij staat vrolijk te kwispelen. Het is mooi weer en hij wil er wel weer op uit.

Na het ontbijt zoeken we naar een bestemming voor deze dag. We besluiten te gaan wandelen in de Mariapeel bij Helenaveen. Het is een stukje rijden, maar het is een plek waar we nog niet eerder zijn geweest. Als we aankomen bij het vertrekpunt is het al druk op de parkeerplaats. Het mooie weer zorgt er voor dat veel mensen de natuur opzoeken.

Gewapend met een knooppuntenkaart trekken we het gebied in. De zon in het gezicht is wel lekker, maar de harde oosten wind zorgt voor een scherpe koud. Gelukkig wordt de wind ook regelmatig gebroken door de bomen en dan is het prima wandelweer.

Het veranderen van het landschap door vervening is ook in de Mariapeel doorgedrongen. Ook hier een hoog waterpeil en kansloos afstervende berken. Het hoge water heeft ook voordelen. Er zijn mooie grote vennen ontstaan waarin de blauwe lucht weerspiegeld.

DSCN1037 (Klein)DSCN1049 (Klein)DSCN1042 (Klein)DSCN1043 (Klein)

Na een wandeling van negen kilometer zijn we terug bij de auto. We besluiten dat het wel genoeg is geweest voor vandaag en rijden terug naar ons huisje. We besluiten om eens te kijken  of we achter een muurtje en in de zon buiten kunnen zitten. Een half uurtje gaat het goed tot de wind steeds vaker even om het muurtje heen draait en de warmte telkens meeneemt. Dan maar op de bank.

Ons achtertuintje grenst aan een watergang waar natuurlijk ook eenden zwemmen. Hilma heeft inmiddels met wat oud brood al een paar nieuwe vrienden gemaakt.

DSCN1053 (Klein)

Morgen moeten we om 10:00 uur vertrokken zijn van het park. Waarschijnlijk zoeken we onderweg nog wel een wandelplek op. Veel anders dan wandelen is er ook niet te doen.

wandeling mariapeel 22-03-2020

Weekendje Weerterbergen 21-03-2020

Als we de gordijnen openen blijkt dat de zon de bewolking volledig heeft weggevaagd. Buiten fleurt alles er enorm van op en ook wij krijgen er energie van. Na het ontbijt trekken we er dus ook onmiddellijk op uit.  Eerste doel is Annemiek uit Weert waarvan we gisteravond, via marktplaats, een oud  kruidenkasje hebben gekocht. Na deze tussenstop op naar De Peel.

Ongeveer een jaar of 10 terug hebben we ook in De Peel gewandeld en toen zijn we vertrokken vanaf de Vossenberg. De wandeling hebben we nog uitgetekend op een kaart van het gebied. Vanwege de goede herinnering aan deze wandeling willen we hem vandaag kopiëren. Jammer genoeg gaat dit plan niet door. Het volgen van de oude route is niet mogelijk. Een groot deel van de route is afgezet in verband met het broedseizoen. Wat overblijft is een wandeling langs de rand van een heel mooi gebied. Echt jammer dat we er niet in mogen. Na ongeveer 5 kilometer keren we om en zoeken we de auto weer op.

DSCN1005 - kopie (Klein)

Op naar het gesloten bezoekerscentrum van de Peel. Van daaruit starten ook verschillende wandelroutes. We kiezen een route van 6 kilometer. Gelukkig loopt deze route nog wel door een fraai stuk Peel

DSCN1023 - kopie (Klein)DSCN1030 - kopie (Klein)

Grote stukken van De Peel zijn erg nat en op sommige plaatsen zijn de paden vervangen door lange bruggen. Deze bruggen zijn gemaakt van acaciahout en moeten 30 jaar bestand zijn tegen weer, wind en toeristen. Het komt niet direct door de regen dat het zo nat is in De Peel. Het grondwaterpeil is sterk verhoogd en men hoopt dat daardoor de vervening weer op gang zal komen. Wel is duidelijk dat de berken niet tegen zoveel water kunnen. Honderden zijn er inmiddels afgestorven.

Rond en in de omgeving van het bezoekerscentrum is een kettingzaag kunstenaar druk geweest. Overal zie je prachtige houten beelden van verschillende dieren.

DSCN1034 - kopie (Klein)DSCN1036 - kopie (Klein)DSCN1035 - kopie (Klein)DSCN1028 - kopie (Klein)

Later vanavond nog maar eens zoeken naar een bestemming voor morgen. Er is natuur genoeg in de buurt, das dat gaat vast gelukken.

Tot Morgen

De peel vanaf vossenberg 21-20-2020De peel vanaf bezoekerscentrum

Weekendje Weerterbergen 21-03-2020

DSCN1005 - kopie (Klein)

DSCN1023 - kopie (Klein)DSCN1030 - kopie (Klein)

Tot Morgen

De peel vanaf vossenberg 21-20-2020De peel vanaf bezoekerscentrum

Weekendje Weerterbergen 20 maart 2020

Vanmorgen zijn wij tegen 10 uur vertrokken richting Weert voor een weekendje op Roompotpark Weerterbergen. Jammer genoeg is het zwembad en de horeca op het park gesloten vanwege het coronavirus, maar wij gaan lekker wandelen in de natuur en de kans op besmetting door anderen is daarbij erg klein. We mogen pas om drie uur in ons huisje, daarom hebben we gisteren een wandelroute uitgezocht bij Stramproy. Het gebied ligt bijna op onze route en is dicht bij Weert.

De uitgezochte wandelroute start bij vakantiepark en boshuis het Vosseven. We komen er tegen half één aan en gaan eerst even lunchen met onze meegebrachte broodjes. Vervolgens gaan we op pad. We ruilen nog wel onze uitgezochte route van 13,5 km in voor een kortere van ca. 9 km. Eigenlijk valt de wandeling en het gebied wat tegen. Het bos is heel rommelig en de wandelpaden zijn erg slecht. Wat wel leuk is zijn de vele wilde grazers. Zowel runderen als paarden zijn in verschillende kleuren ruim aanwezig.

DSCN0970 (Klein)DSCN0974 (Klein)

Ook in een rommelig bos zijn de sporen van de lente inmiddels wel te vinden. Bloeiende struiken en uitlopend groen.

DSCN0981 (Klein)DSCN0980 (Klein)DSCN0983 (Klein)

Een deel van de route gaat door een moerasgebied. De paden worden steeds slechter, maar we komen ook langs plekken waar bevers duidelijk actief zijn geweest. Hoewel sommige sporen vers zijn hebben we er geen één in levende lijve gezien. Het zijn flinke knagers die ook oude eiken niet sparen.

DSCN0989 (Klein)DSCN0990 (Klein)DSCN0987 (Klein)

Na de wandeling is het nog maar een klein stukje naar de Weerterbergen. Het blijkt een mega groot vakantiepark waar het wel even zoeken is voor we onze bungalow gevonden hebben. Het onderkomen is wel wat gedateerd, maar voor ons meer dan voldoende. Langs de achtertuin loopt een watergang waarin we vanuit de tuin kunnen vissen. Gelukkig is er een hengel mee.

DSCN0994 (Klein)DSCN0999 (Klein)DSCN0997 (Klein)

Als het weer een beetje meewerkt gaan we morgen waarschijnlijk werken in de Peel.