Camping Het Leersumseveld Leersum 17-10-2021

Vandaag staat er een combinatie van fietsen en wandelen op het programma. Via de fietsknooppunten willen we eerst naar Austerlitz rijden, daar even bij de piramide kijken en vervolgens een rondwandeling maken door de bossen rond Austerlitz. Daarna willen we via Doorn weer terug naar de camping.

De fietstocht richting Austerlitz verloopt voorspoedig. Wel ergeren we ons aan de klaphekjes die over het fietspad zijn geplaatst. Voor wandelaars zijn ze prima, maar voor fietsers lastige hindernissen. Hier zouden wildroosters een betere en praktischer keuze zijn.

DSC02909 (Klein)DSC02910 (Klein)

Het Stigterpad is voorlopig wel het enige pad dat loopt door het gebied waar de wervelwind dit jaar veel schade heeft veroorzaakt. Onder weg zien we veel bomen die slachtoffer geworden zijn van het natuurgeweld en er is duidelijk nog veel werk te verzetten door Staatsbosbeheer.

DSC02908 (Klein)DSC02907 (Klein)DSC02906 (Klein)

Als we bij de piramide aankomen blijkt dat wij niet de enigen zijn die hem vandaag opzoeken. Het is druk bij de piramide. Wij besluiten af te zien van een beklimming en gaan te voet de omgeving verkennen. Ook hier is het weer genieten in de bos. Soms is het goed uitkijken bij het klimmen en dalen via de vaak door de regen uitgesleten paden. Er zijn echter ook prachtige paden en beukenlanen.

DSC02919 (Klein)DSC02920 (Klein)DSC02912 (Klein)

Aan de paddenstoelen die her en der opschieten kun je goed zien dat de herfst inmiddels volop is begonnen. Vooral de kleine, op dood hout groeiende, koraalpaddenstoeltjes zijn prachtig.

DSC02917 (Klein)DSC02925 (Klein)

Terug van de wandeling zorgen we met een patatje weer voor nieuwe energie en vervolgen we onze fietstocht terug naar Leersum en de camping. Leersum is echt een gebied met veel paardenhouders. Overal zie je paarden in de wei en er zijn diverse maneges. Je ziet het ook terug in de natuur. Wij denken dat er meer ruiterpaden en men-wegen zijn dan voet- en fietspaden. Onderweg kom je ze dan ook regelmatig tegen.

DSC02905 (Klein)

Morgen maar weer op de fiets. Er wordt een zonnige dag voorspeld en wij zijn van plan een eind langs de Rijn te fietsen.

Tot morgen

Fiets-wandeltocht Austerlitz Doorn 17-10-2021

Camping Het Leersumseveld Leersum 16-10-2021

De afgelopen nacht hebben we het in de camper absoluut niet koud gehad. Als we opstaan is het binnen nog bijna 14 graden. Buiten is dat wel anders. Daar is de nacht koud geweest en de opwarming gaat vandaag vanwege het wolkendek ook maar heel langzaam. Na het eten gaan we eerst onze Marktplaats aankoop van gisteren ophalen. Een geëmailleerd dienblad met dito koffiepot en zes mokken. Vanaf de camping is het een kleine kilometer fietsen naar de verkoopster dus dat klusje was snel klaar.

Vandaag gaan we met de fiets. Gisteravond hebben we al een knooppuntroute uitgedacht die ons langs Leersum, Amerongen, De Nederrijn, Rhenen, Veenendaal en via Overberg weer naar Leersum voert. De eerste kilometers zijn koud daarna zijn we warm gelopen en is de wat lagere  temperatuur niet langer een probleem. Onze eerste stop is aan de Rijn bij Amerongen. We kijken een poosje naar de passerende schepen terwijl de pont ondertussen auto’s, fietsen en personen overvaart naar de andere oever.

DSC02878 (Klein)DSC02884 (Klein)

Als je in Amerongen bent wil je op z’n minst 1 kasteel hebben gezien. Wij kiezen voor kasteel Amerongen. Jammer genoeg mogen wij met Sem niet naar binnen. Sem zolang vastbinden bij de poort vinden we geen optie dus wij bewonderen het bouwwerk van de buitenkant.

DSC02885 (Klein)DSC02886 (Klein)DSC02890 (Klein)

Na het bezoek aan het kasteel lopen we nog de nodige kilometers door oud Amerongen. Eerst om de overige mooie huizen en gebouwen te bekijken. Later om ergens een plek te vinden waar ze koffie verkopen. De horeca is op z’n zachts gezegd niet dik gezaaid in oud Amerongen. Na de koffie fietsen we door naar Rhenen. Daar doen we nog een paar inkopen en gebruiken we de lunch. De bediening is traag. Gelukkig zijn de broodjes heerlijk en dat maakt een boel goed. We vervolgen daarna onze tocht door de rand van het bosgebied en terug naar Leersum. Inmiddels heeft de zon het gewonnen van de bewolking en ziet de wereld er weer kleurrijker uit.

DSC02893 (Klein)

Na ca.45 kilometer fietsen en de nodige kilometers lopen zijn we rond half vijf weer thuis waar de koelkast nog wat koude biertjes voor ons heeft bewaard. Lekker dat we in deze tijd van het jaar nog buiten naast de camper kunnen zitten.

Na het avondeten wandelen we weer met Sem naar de nabij gelegen vennen. We besluiten dit keer om beide vennen heen te lopen. Het blijft een mooi gebied waar ook de eerste bomen hun herfstkleuren al tonen.

DSC02900 (Klein)DSC02901 (Klein)DSC02903 (Klein)DSC02902 (Klein)

Het is al bijna donker als we terug op de camping zijn.

Op de camping is ook een leuke dierenweide met vooral veel geiten en kippen. Overgebleven brood en groente mag je in de blauwe bak gooien. Moet je wel goed mikken want meestal staan er geiten in. Leuk en ze laten zich graag aanhalen.

DSC02895 (Klein)

Morgen gaan we weer fietsen.

Tot morgen

Fietsen Leersum Amerongen Rhenen Veenendaal

Camping Het Leersumseveld Leersum 15-10-2021

Vandaag vertrekken we naar Leersum voor een lang weekend kamperen op de Utrechtse heuvelrug. De dag begint nog regenachtig maar de verwachtingen voorspellen zon voor de middag. De reis verloopt voorspoedig en iets over twaalf rijden we het terrein van de (boeren)camping op. De eigenaar loopt even met ons mee en al snel vinden we een lekker plekje voor onze camper. De zon is er inmiddels bij gaan schijnen en het is warm genoeg om lekker buiten te lunchen.

Met hulp van de wandelkaart hebben we een gele route gekozen die ongeveer langs de camping loopt en ons door het Leersumseveld moet voeren. Net buiten de camping komen we al snel aan de rand van de Leersumse plassen. Een paar prachtige vennen omringt door bos.

DSC02829 (Klein)

Het vervolg van de route buigt af van de vennen en we nemen ons voor er later nog eens te gaan kijken. Het is een mooi gebied en met het zonnetje op onze bol is het heerlijk lopen. Wel moeten we na een paar kilometer zelf maar een weg zoeken door de natuur. Een groot deel van de bossen is afgesloten en aangemerkt als gevaarlijk terrein. Dit is het resultaat van een windhoos die op 18 juni voor veel schade zorgde in Leersum en de omliggende bossen. In het dorp zie je er niet veel meer van maar in de bossen is alles nog niet opgeruimd.

DSC02841 (Klein)DSC02836 (Klein)DSC02834 (Klein)

We volgen de aanwijzingen op de anwb  paddenstoelen om Leersum te bezoeken. Aangekomen blijkt er in Leersum niet veel te beleven. In het centrum een paar supermarkten een fietsenmaker, een Hema en nog een paar winkeltjes. Horeca is ook niet overmatig voorhanden. We vragen aan een inwoner waar we een kop koffie kunnen drinken en komen uiteindelijk uit op het terras van het pannenkoekenhuis. Daar is gelukkig  wel prima bediening en ook Sem wordt niet vergeten. Uiteindelijk hebben we 12 kilometer gelopen en zijn verrast door het feit dat Sem dit zonder moeite volhield.

Na het avondeten besluiten we nog even met Sem naar de Leersumse plassen te lopen. We passeren een weiland waar een ree zich te goed doet aan het gras van de boer. De ree blijft wel op afstand, maar is niet echt onder de indruk van ons. Toen we later op de avond weer lang de wei kwamen liepen er drie. Het was jammer genoeg te donker voor scherpe foto’s.

DSC02854 (Klein)

Aangekomen bij de vennen hebben we een rondje om één van de vennen gelopen. Het water was rimpelloos waardoor de bomen prachtig weerspiegelden. Ook konden we genieten van een mooie zonsondergang.

DSC02860 (Klein)DSC02862 (Klein)

Morgen gaan in ieder geval eerst een stuk met de fiets. Waarheen? Dat moeten we nog uitzoeken.

Tot morgen.

ps. Zoekplaatje: Op de foto van het ven staat een luchtballon. Wie kan hem vinden?