MYRY, Elim, 20-08-2022

Gooooeeeeeeedenavond,

Wij berichten u vandaag vanaf Camping Myry! Wij bestaat dit weekend uit Harm, Hilma, Ester en Sem. Vrijdag zijn we vertrokken voor 2 dagen richting Drenthe, het immer bekende Elim. We zijn hier neergestreken omdat Harm en Ester vouchers hebben voor de visvijver hier. En gezien het prachtig weer werd, besloten we de camper en tent te pakken en zochten we een camping in de buurt. Myry is een mooie ruime SVR camping. Zeker niet druk, we hebben alle keuze uit plekken en hebben het veld voor onszelf.

Vrijdagavond bestaat uit goede gesprekken en wijntjes onder de luifel. Het is nog fijne temperatuur en we hebben als achtergrond geluid he gezellig tikken van wat regen. Het wordt wat laat, dus zaterdagochtend zijn we niet heel vroeg op.

We gaan rustig aan ontbijten en pakken dan de fiets richting Schoonhoven. Een vaste campinggast raadde ons aan om hier een wandelingetje te maken. Goed bedoeld advies. we vinden de parkeerplaats makkelijke en vanaf daar worden inderdaad wandelroutes aangegeven. We kiezen voor de blauwe route. Al na 100 meter komen we op een bijzonder kruispunt. Groen is rechts en verder wordt niks aangegeven. We gaan links en komen na 100 meter op een afslag naar rechts. Deze is voor een wit-met-rode-pijl route, dus we gaan rechtdoor in de hoop dat dit dan blauw is.

Niks blijkt minder waar en na een paar honderd meter niet zo leuk pad, besluit we om te keren. We denken er slim aan te doen om dan maar de wit-met-rode-pijl te volgen, maar deze route wordt ook niet super aangegeven (zie de lege paddenstoel) en is ook geen top route. We steken regelmatig doorgaande wegen over of moeten er een poos langs lopen. En een stuk langs schrikdraad, met hindernissen als takken en dichtgegroeide bramenpaden.  Gelukkig is het wel gezellig. Sem vindt een beekje waar hij op zijn eigen wijze zijn dorst lest. Hij loopt meters lang door het water en hapt af en toe een slokje weg.

IMG-8203 (Klein)IMG-8201 (Klein)IMG-8209 (Klein)IMG-8210 (Klein)

we maken de wandeling af en komen bij zwemplas Schoonhoven. daar valt wel iets aardig over te zeggen. Prachtige, maar opvallend rustige zwemplas met een ruim strandje. ook een restaurantje, dus wij nemen plaats op het terras aan het water voor een lunch. Daarna fietsen we terug naar de camping en laten vermoeide Sem daar achter om op de camper te passen. Wij stappen weer op de fiets en fietsen 11 km naar Hoogeveen, voor een middagje shoppen. Goed geslaagd met wat nieuwe kleding en veeeeeel lekkers.

DSC05208 (Klein)IMG-8206 (Klein)DSC05202 (Klein)DSC05205 (Klein)DSC05206 (Klein)IMG-8214 (Klein)

We gaan weer naar de camping en vertrekken begin van de avond naar het Eethuus van Elim. Hier eten we spareribs en schnitzels. Sem mag ook mee en kan zijn geluk niet op dat hij voor de tweede keer vandaag op een terrasje mag. Het eten is goed en het overige gezelschap is in ieder geval interessant om te bekijken en te beluisteren Glimlach

Daarna weer lekker naar de camping, met de voetjes omhoog weer onder de luifel.

Morgen gaan Harm en Ester vissen op steur en karper, en daarna vertrekken we weer naar Hasselt. Mochten we geweldige vangst hebben, plaatsen we misschien morgen nog wel een berichtje.

Groetjes van ons

IMG-8204 (Klein)

* dit was een gastblog van Ester

Terug op de parkeerplaats zien we nog een blauw paaltje liggen. Als we die eerder hadden gespot,

Camperplaats Noord Veluwe “De Campertuin” Oldebroek 07-08-2022

Gisteravond laat, toen we het avondrondje met Sem gingen doen, was de campertuin ook nog mooi. In de tuin staan veel kleine lampjes zonne-energie die stuk voor stuk bewaakt worden door een kabouter. In het donker maakt dit een sfeervol geheel.

Op de camperplaats was het vannacht heerlijk rustig. We hebben dan ook prima geslapen en beginnen uitgerust aan de nieuwe dag. Na het ontbijt zetten we de fietsen klaar voor een tochtje naar het Veluwemeer. Er is bijna geen wind en het zonnetje staat weer te stralen aan de blauwe hemel. We fietsen niet via de kortste weg naar het meer maar rijden via Oldebroek, Eekt en Oosterwolde naar Elburg.

In Elburg zoeken we een terras op voor een kop koffie. Blijkbaar zijn we tijdelijk onzichtbaar want om ons heen worden andere mensen en ook nieuwkomers bediend, maar wij worden niet gezien. Dan niet denken wij en we verkassen naar het er tegenover liggende terras. Daar zijn ze wel blij met ons. De koffie is er prima en hun appelgebak met cranberries komt met stip de top tien binnen. Heerlijk.

Vanuit Elburg steken we de brug over naar Flevoland. Wel besluiten we om binnenkort nog eens terug te gaan naar Elburg om de stad te voet verder te verkennen. Over en langs de dijk fietsen we richting Harderwijk. Het valt eigenlijk wat tegen. Bijna nergens heb je zicht op het water en de andere kant van de dijk is nou ook niet bepaald een plaatje. Bij strandpaviljoen Bremerbaai vaart een pontje. Daarmee varen we weer naar de overkant. Het is heerlijk druk op het water en het kwartiertje varen is best leuk.

DSC05200DSC05191DSC05193DSC05194DSC05195

De  terugtocht langs de Gelderse oever is veel leuker. Hier heb je telkens zicht op het water. Uiteindelijk zijn we, na 47 kilometers, tegen drie uur terug bij de camper. Even wat drinken en dan de spullen inpakken en naar huis. We nemen eerst nog wel afscheid van Astrid en John met de belofte dat we zeker nog een terug komen.

Morgen wordt het weer mooi weer, maar tja, dan moeten we weer aan het werk.

't Harde naar Veluwemeer

Camperplaats Noord Veluwe “De Campertuin” Oldebroek 06-08-2022

De weersverwachting voor het weekend is prima, Hilma heeft een vrij weekend en wij hebben een paar drukke weken achter de rug. Alle reden om een paar dagen met de camper op stap te gaan. Liefst niet te ver van huis, want we kunnen pas zaterdagochtend vertrekken. Na wat zoeken met campercontact vinden we Camperplaats Noord Veluwe in Oldebroek. Een plek die prima geschikt lijkt voor ons korte uitstapje.

Na een ritje van ongeveer een half uur, rijden we  de camperplaats op. Voor we kunnen uitstappen staat de goedlachse Astrid al naast het raam. Zodra ze weet dat we gereserveerd hebben zijn we van harte welkom. We mogen zo doorrijden en zelf uit de vrije plekken kiezen waar we willen staan. Voorwaarde is wel dat we bij het inparkeren niet over één van de vele kabouters rijden. De campertuin is prima onderhouden en ziet er keurig uit. Al snel hebben wij ons stekkie gevonden op één van de ruime plekken.

DSC05186 (Klein)DSC05183 (Klein)DSC05188 (Klein)DSC05189 (Klein)

Het installeren van de camper en het klaarmaken van de fietsen en hondenkar zijn inmiddels routine. We willen vandaag in ieder geval even langs slager Ter Weele in het ongeveer twintig kilometer verderop gelegen Oene. Onze voorraad ingeblikt vlees is in Zweden flink geslonken en nu we in de buurt zijn kunnen we die mooi aanvullen. Aan de wand in de info-ruimte hangt een knooppuntenkaart van het gebied. Daar stippelen we een route uit en na een kop koffie gaan we op pad.

We moeten eerst een stukje terug op de weg waarover we deze morgen gekomen zijn. We kruizen de A28 en rijden verder richting Epe. Zo ongeveer bij de kazerne, waar Harm ooit eens negen maanden heeft doorgebracht, begint de lange helling van de Holleberg. Met een beetje meer trapondersteuning van de fiets komen we vlotjes boven. De tocht richting Oene voert ons verder door een afwisselend glooiend landschap. We komen door bossen, passeren een stuk hei en rijden ook langs, door de droogte langzaam geler wordende, weilanden. Twee keer stuiten we daarbij op opvallende runderen. Eerst in een weiland een soort mini koeien (nog niet de helft van “normale” koeien) die tevreden liggen te genieten in de zon. Ze hebben wat vreemde hoorns, een vetbult in de nek en een kleine onderkin. Zo op het oog hebben ze wel wat weg van de koeien die je in India ziet. Later passeren we nog een weiland met waterbuffels. Ook niet een alledaags gezicht.

DSC05173 (Klein)DSC05176 (Klein)DSC05179 (Klein)DSC05166 (Klein)DSC05169 (Klein)DSC05170 (Klein)DSC05172 (Klein)

In Oene is de slager weer snel gevonden en met onze aankopen in de tas beginnen we aan deel twee van onze tocht. Ergens tijdens de terugreis hebben we een foutje gemaakt. We zijn in plaats van naar knooppunt 61 naar knooppunt 51 gereden. Om een lange omweg te voorkomen besluiten we vanaf knooppunt 51 maar terug te rijden over de route waarlangs we eerder zijn gekomen.

Morgen gaan we weer op de fiets. We willen in ieder geval richting randmeren. Verder zien we wel waar we uitkomen