Camping Kuiperberg Ootmarsum 17-10-2020

Vandaag voor het eerst een correcte titel boven het stukje. De camping heet niet “De Kuierberg” maar gewoon enkel “Kuiperberg”.

Het is vandaag al weer de laatste dag om er op uit te trekken in het Twentse land. De zon weet ook deze morgen de wolken al regelmatig te doorbreken en het belooft een mooie dag te worden. We kiezen weer voor dezelfde combinatie als gisteren, Eerst op de fiets, dan wandelen en vervolgens weer op te fiets terug naar de camper. Ons doel is vandaag het Springendal. Op de fiets gaan we naar de parkeerplaats bij de brandtoren. Vanaf daar vertrekken veel rondwandelingen We lopen vandaag zo’n 12 kilometer verdeeld over twee routes en fietsen in totaal ongeveer 17 kilometer. De natuur blijft een ontdekkingstocht, Vandaag, het is er de tijd van het jaar voor weer veel mooi gevormde paddenstoelen gezien. Variatie zat op dat gebied.

DSC00902 (Klein)DSC00914 (Klein)

We beginnen langzamerhand echt een liefde voor Twente te ontwikkelen. Liefde voor de no nonsens bevolking en voor de gemoedelijke sfeer. Liefde voor de bossen en de heidevelden met de grazende schaapskudde. Liefde voor de akkers met gewassen en de weides waarin nog gewoon de koeien en paarden lopen te grazen. Liefde voor de handgemaakte eiken hekken die weides en paden afsluiten. Liefde voor de vele beken en beekjes met hun watermolens, Liefde voor de kleine goed onderhouden kapelletjes die je overal langs de weg zit staan. Liefde voor …. tja .. gewoon heel Twente dus.

DSC00898 (Klein)DSC00923 (Klein)DSC00921 (Klein)DSC00915 (Klein)DSC00900 (Klein)DSC00907 (Klein)DSC00910 (Klein)DSC00916 (Klein)DSC00918 (Klein)

DSC00919 (Klein)

Morgen gaan we weer terug naar Hasselt, maar één ding weten we zeker. Naar Twente komen we zeker nog terug.

fietsen en wandelen Springendal

Camping de Kuiperberg Ootmarsum 16-10-2020

De lucht boven Ootmarsum blijkt grijs te zijn als we deze morgen het hoofd buiten de deur steken. Het is droog en nog behoorlijk koud buiten. Eerst maar eens een dik vest aan voor we Sem uitlaten. De broodjesservice op de camping functioneert prima. De bestelling ligt al netjes op ons te wachten.

Na douchen en ontbijt zetten we de fietsen en Sems kar klaar voor vertrek. We hebben een traject gekozen langs de fietsknooppunten waarbij ons doel het Dal van de Mosbeek is. Daar willen we vervolgens wandelend rondkijken om vervolgens weer op de fiets terug naar de camping te rijden.

Het is een mooie rit richting het Dal van de Mosbeek. De zon slaagt er steeds vaker in om de grijze wolken te doorbreken en daar wordt de hele wereld wat vrolijker van. We zien erg veel buizerds tijdens het fietsen. Ze rusten uit op paaltjes langs een weiland of zweven, op zoek naar prooi,  majestueus rondjes boven het glooiende landschap. Het zelfde glooiende landschap zorgt er voor dat wij regelmatig stevig moeten trappen om een helling te bedwingen.

Aangekomen bij de Mosbeek kiezen wij voor de met gele pijlen aangegeven wandelroute. Het eerste deel loopt parallel aan de beek. Later verlaten we de beek en lopen we door bossen en langs heidevelden.

DSC00870 (Klein)DSC00871 (Klein)DSC00886 (Klein)DSC00889 (Klein)DSC00890 (Klein)

We hebben al eerder de vele paddenstoelen vermeld die we tegenkomen in de bossen. Hieronder nog een aantal exemplaren. Vooral de goudkleurigen, die hebben we nog nooit eerder gezien.

DSC00896 (Klein)DSC00883 (Klein)DSC00873 (Klein)

Dat klootschieten een in Twente veel beoefende sport is wordt wel duidelijk door de vele speciale klootschietbanen in de bossen. Vandaag treffen we er één waar dit keer eens geen herdenkingssteen voor een overleden terreinbeheerder staat. Degene die verantwoordelijk is voor deze gladde baan leeft blijkbaar nog.

DSC00878 (Klein)

Als we terug zijn bij de camper en onze spullen aan het opruimen zijn komt een roodborstje eens van dichtbij bekijken wat we aan het doen zijn.

DSC00897 (Klein)

Morgen waarschijnlijk hetzelfde scenario maar dan richting Spingendal.

Tot morgen

Fietsen en wandelen dal van de Mosbeek

Camping de Kuipersberg Ootmarsum 15-10-2020.

De afgelopen nacht prima geslapen in de camper. Geen last van de kou gehad. Hoewel het buiten flink was afgekoeld was het vanmorgen in de camper nog bijna 14 graden. Ook hebben we hier nog geen druppel regen gehad. Prima weer voor onze late vakantie.

We zijn er gisteren niet aan toe gekomen om de fietsen van de camper te halen en de fietskar in elkaar te zetten. We besluiten vandaag maar te gaan wandelen en dan in de middag de fietsen klaar te zetten voor morgen. Op steenworp afstand starten diverse bewegwijzerde wandelroutes. Wij kiezen ervoor om met de oranje te starten en deze wat te verlengen met stukken van andere routes. We schatten dat de route zo dik 10 kilometer zal zijn. Vol goede moed gaan we op pad. We lopen door een prachtig glooiend landschap ten noordwesten van Ootmarsum. Uitgestrekte kavels landbouwgrond en weides worden afgewisseld met stukken bos en heide. Hoewel de wandelpaden vaak niet heel breed zijn, zijn ze wel goed begaanbaar.

DSC00845 (Klein)DSC00839 (Klein)DSC00848 (Klein)

Aan de bomen is het nog lang niet overal te zien dat het herfst is. Groen overweegt. De vele paddenstoelen die overal groeien vertellen echter een het ware verhaal. Er zijn soms mooi vormgegeven exemplaren te vinden. Ook komen we over paden die parallel aan de oude stuwwallen lopen.

DSC00853 (Klein)DSC00858 (Klein)

De tocht brengt ons ook langs huisjes die ver van andere bewoning in het groen verscholen liggen. Prachtige plekken als je van rust houdt, maar verder wel overal ver vanaf.

DSC00840 (Klein)DSC00850 (Klein)

De kleine met de luiken voor de ramen lijkt ons ideaal als tweede (vakantie) woning.

Als we klaar zijn met ons rondje is het nog redelijk vroeg in de middag. Wij besluiten nog even naar Ootmarsum te lopen. Ondanks dat de horeca gesloten is zijn er nog veel mensen op de been. In een straatje staat een beeld van een kwajongen met een katapult in zijn handen. Het doet ons onmiddellijk denken aan de verhalen van pa over zijn jeugd en schooltijd waarin de katapult, de lantaarns langs het Zwarte pad en het haantje op de kerktoren een belangrijke rol speelden.

DSC00862 (Klein)

Na het avondeten doen we nog een rondje met Sem waarbij we over de landerijen en tussen de bomen door een mooie blijk op een kerktoren van Ootmarsum krijgen.

DSC00869 (Klein)

Morgen gaan we op de fiets.

Tot morgen

Oranje route ( ) Ootmarsum

Camping De Kuiperberg Ootmarsum. 14-10-2020

Vandaag is de eerste dag van een korte trip naar Ootmarsum om het camperseizoen 2020 af te sluiten. We hadden niet echt haast deze morgen, maar het uitslapen werd afgebroken door onze interne natuurlijke klok die anders besliste. Alle voorbereidingen op het vertrek waren reeds gedaan met het gevolg dat we al op tijd richting Ootmarsum vertrokken. Ruim voor de middag rijden we het terrein ven De Kuiperberg op en er zijn voldoende vrije plekken om uit te kiezen. We staan trouwens zeker niet alleen op de camping. Er zijn nog veel meer kampeerders voor wie het seizoen nog niet over is.

Na de middag wandelen we naar Ootmarsum. Er is daar nog tot 30 oktober een tijdelijke wandelroute die je langs een groot aantal beelden van jonge olifanten voert. Deze beelden behoren bij de “Elephant parade”. Elephant parade is een grote openlucht tentoonstelling met tientallen gedecoreerde beelden van jonge olifanten. Het doel van Elephant parade is om aandacht te vragen voor de bescherming en het behoud van de Aziatische olifant. De opbrengsten worden daar ook voor een groot deel aan besteed. Een deel van de olifantjes is beschilderd door wereldsterren als Katy Perry, Tommy Hilfinger, Bryan Adams,…enz. De tentoonstelling is eerder onder andere  te zien geweest in Hong Kong, New York, Bangkok, Londen en Amsterdam.

DSC00812 (Klein)DSC00816 (Klein)DSC00805 (Klein)

De wandeling voert je voor het grootste deel door het centrum van de stad. De olifantjes zijn een leuke aanvulling, maar zonder de olifantjes was het ook wel een leuke wandeling geweest. Tijdens de wandeling komen we ook langs het openluchtmuseum. We besluiten hier ook even binnen te lopen. Het is een goed verzorgd museum die de geschiedenis van Twente en haar bewoners laat zien. Bij de kassa krijg je een toestelletje mee die je bij de verschillende bouwwerken kan activeren. Herman Finkers vertelt je vervolgens op zijn eigen humoristische wijze wat je om je heen ziet en hoe de mensen die er woonden en werkten leefden. Al met al een prachtig museum en zeker een aanrader als je eens in de buurt komt.

DSC00832 (Klein)DSC00819 (Klein)

De watermolen die ook in het museum van dichtbij te zien is krijgt zijn energie door het stromende water van de Molenbeek. Echt inventief bij het bedenken van namen voor beken  waren de oude Twentenaren nietGlimlach

Nog een aantal dingen die opvielen vandaag zijn de vrolijk draaiende en prachtig gerestaureerde korenmolen en de uiterst fraaie antieke ANWB wegwijzers die hier nog in gebruik zijn. Jammer dat ze bijna overal verder al zijn weggehaald.