Camping Het Lierderholt Beekbergen 31-08-2021

Laat ik maar met de deur in huis vallen. We hebben vandaag een prima dag gehad en echt genoten van onze vakantie. Vanmorgen werden we wakker van de bosbouwers die met hun kettingzagen hout aan het oogsten waren. Alle reden om op te staan. Na het ontbijt bleek dat de zon het korte gevecht met de bewolking al had gewonnen en hij stond vrolijk te stralen aan de hemel. Heerlijk. Wij zetten snel de hondenkar in elkaar en pakken onze fietsen van de drager. Ons doel is park De Hoge Veluwe. De ingang bij Hoenderloo is dichtbij dus daar gaan we eerst naar toe.

Als we aankomen is de rij voor de kassa niet al te lang, maar een paar zeurders zorgen toch voor meer oponthoud dan nodig. Eén maal binnen besluiten we fietsroute twee te volgen. Een route waarmee je een groot deel van het park doorkruist. We genieten van het prachtige landschap. De heide bloeit uitbundig en zorgt voor een paarse gloed over het veld. We stoppen nog even bij een paar  bijenkasten waar de nijvere bijen af en aan vliegen. Zelfs de dode bomen, die aan hun lot zijn overgelaten, liggen als ware kunstwerken in het landschap. Alles beschrijven wat we hebben gezien zou te veel tijd kosten. We krijgen straks Volkert en Bertie op de koffie  en die verdienen ook onze aandacht. Hieronder vertellen de foto’s alles wat we nu niet hebben beschreven.

DSC02256 (Klein)DSC02260 (Klein)DSC02258 (Klein)DSC02267 (Klein)DSC02271 (Klein)DSC02301 (Klein)DSC02291 (Klein)DSC02285 (Klein)DSC02280 (Klein)DSC02298 (Klein)DSC02315 (Klein)DSC02266 (Klein)

Morgen gaan we wandelen of fietsen met Volkert en Bertie.  Tot morgen

Fietsen Hoge Veluwe

Camping Het Lierderholt Beekbergen 30-08-2021

30 augustus. We beginnen aan ons tweede rondje door Nederland en gelijk schijnt de zon. We vertrekken dan ook met een goed gevoel uit Hasselt. Het uiteindelijk doel is camping Het  Lierderholt bij Beekbergen waar we nog twee gratis overnachtingen te goed hebben vanwege rumoer tijdens ons eerdere bezoek. We rijden echter eerst nog even naar Otterlo om op vakantiepark Het Lorkenbos een groepsverblijf te bekijken. Dan kunnen we die later vergelijken met het groepsverblijf van het Lierderholt.

Rond één uur komen we aan bij de camping. Het inchecken gat vlot en de camper snel geïnstalleerd. Na de lunch gaan we te voet op pad en lopen op goed geluk de bossen in.  Om het geluk een beetje te helpen hebben we wel het kaartje van de camping mee met daarop de wandelknooppunten. Het eerste wat opvalt zijn de overal aanwezige woelplekken van de wilde varkens. Er zijn er dit jaar al meer dan duizend afgeschoten maar blijkbaar zijn er nog voldoende over.

DSC02239 (Klein)DSC02241 (Klein)

Aan het begin van de tocht laten we Sem kiezen waar we heen gaan. Hij blijkt ook vandaag een voorkeur te hebben voor smalle kronkelende paadjes.

DSC02240 (Klein)

Het wordt een heerlijke wandeling door het heuvelachtige bos. Geen grote klimmen, wel telkens op en neer. In grote delen van het gevarieerde bos groeien lof- en naaldbomen vrolijk door elkaar. Dat zien wij niet zo vaak.

DSC02247 (Klein)DSC02249 (Klein)DSC02244 (Klein)

We zien ook een boom op wiens wortel honderden kleine paddenstoelen een plekje hebben gevonden. Heel apart.

DSC02253 (Klein)

Na de wandeling een welverdiend biertje op het terras. Ons plan om er te eten ging niet door. Vanwege onderbezetting bij het personeel hadden we dat twee dagen van te voor moeten reserveren. De snackbar biedt gelukkig uitkomst.

DSC02255 (Klein)

Morgen pakken we de fiets. Waarschijnlijk gaan we bij Hoenderloo het park De Hoge Veluwe in.

Tot morgen

bossen bij Beekbergen

Camping Meistershof 07-08-2021

We hebben besloten om, ondanks de sombere weersvoorspellingen, dit weekend toch met de camper op pad te gaan. We kiezen camping Meistershof in Dwingeloo als bestemming. Niet al te ver van huis, maar het weekend is dit keer ook te kort om ver te rijden.

Zaterdagmorgen vertrekken we om kwart voor tien uit Hasselt. We moeten eerst nog even naar Rouveen voor een reparatie aan Harm’s nieuwe fiets. De eerder geëxplodeerde velg heeft het weer opgegeven. Er zit een slag in het wiel en menige spaak zit los of is gebroken. De fietsenmaker zal de schade herstellen en besteld nu voor de zekerheid maar een volledig nieuw wiel bij de fabrikant. Tegen elf uur kunnen we de reis naar De Meistershof  voortzetten.

Eenmaal aangekomen gaat het inchecken en neerzetten van de camper voorspoedig. We halen de fietsen van de camper en zetten Sem’s karretje klaar zodat we na de lunch gelijk kunnen vertrekken. De voorspelde regen is nog in geen velden of wegen te bekennen en we genieten van het mooie zomerweer.

DSC02225 (Klein)

Het wordt een mooie tocht van ca. 30 kilometer door de bossen en over de hei van het Dwingelerveld. We zijn er al vaak geweest maar van dit landschap blijf je genieten. We komen ook weer langs de Davidsvennen. Eén van de pareltjes in dit gebied.

DSC02224 (Klein)

Later in de middag verschijnt er een onweerbui aan de einder. Eerst denken we dat hij ons links zal passeren, maar uiteindelijk ontkomen we toch niet aan een regenbui. Een dikke eik, vol in het loof, biedt uitkomst en we worden nauwelijks nat.

Na het avondeten gaan we nog een stuk wandelen. In de omgeving van de camping vinden we een oranje wandelroute die we op goed geluk gaan volgen. De route voert ons door een prachtig heuvelachtig gebied waar het landschap wordt opgesierd door vele, vaak al erg oude, jeneverbesstruiken. De paadjes zijn smal en kronkelig. Echte Sem paadjes. Onderweg treffen we nog een klein groepje schapen die ons lodderig staan aan te kijken. Wel mooi die Drentse schapen met hun horentjes. Ook nu verschijnen er weer donkere wolken. Hoewel dreigend geeft het wel heel mooie luchten. Dit maal zijn we wel net voor de bui weer bij de camper.

DSC02231 (Klein)DSC02234 (Klein)

DSC02228 (Klein)DSC02236 (Klein)

Morgen passen we onze plannen aan naar de weersomstandigheden. Is het droog, dan trekken we er weer op uit. Blijft het de hele dag regen, dan gaan we op tijd weer naar huis.