Egmond aan Zee. Huisje Oma Aagje 30-11-2021

Ook voor vandaag wordt er een aanhoudende miezer verwacht. Er staat ook een stevige wind uit het westen. Tijdens zijn eerste rondje is Sem er maar wat blij mee. Er waaien weer vlokken over het strand en hij rent er achteraan met de energie van een puppy.

Wij hebben besloten dat we na het ontbijt gaan wandelen bij Castricum. Met als startpunt bezoekerscentrum De Hoep kun je kiezen een een groot aantal wandelroutes met verschillende afstanden. Het is drukker als, gezien de weersomstandigheden, verwacht. De parkeerplaats is al behoorlijk gevuld. Wij gaan dit keer op veilig met de keuze voor de rode route. Deze is slechts 6,6 kilometer en voert ons deels door de bos maar vooral door de duinen waar aan waterwinning wordt gedaan. Vol goede moed gaan we op pad.

Het eerste deel van de wandeling gaat door een stuk bos waar bijna geen enkele boom normaal gevormd is. We zijn wel eerder op plekken langs de kust geweest waar de bomen allemaal landinwaarts scheef groeiden vanwege de zeewind, maar de bomen hier in de bos vertonen wel erg vreemde vertakkingen. De bomen op de foto’s zijn eiken. Die zien er bij ons toch heel anders uit.

DSC03050 (Klein)DSC03051 (Klein)

Eenmaal uit de bos lopen we door een duingebied waar aan waterwinning wordt gedaan. Overal zie je grote waterbergingen (infiltratiekanalen) die kraak helder water bevatten en onderling met elkaar zijn verbonden. Dit water is afkomstig uit het IJsselmeer en wordt bij Andijk ingenomen en voorgezuiverd. 45 miljoen kuub van dit water wordt door een enorme pijpleiding naar Heemskerk getransporteerd. In Heemskerk worden microverontreinigingen zoals pesticiden en medicijnresten verwijderd en vervolgens wordt het water naar de infiltratiekanalen gepompt. Leuk om te zien hoeveel water er bij de inlaat het gebied instroomt. De inlaat wordt vanwege zijn vorm ook wel de kwal genoemd.

DSC03058 (Klein)DSC03061 (Klein)

Het water verspreidt zich over de infiltratiekanalen waar het gemiddeld zo’n vier dagen verblijft. Daarna zakt het door het zandbed van de duinen tot op ca. 40 meter diepte. Tijdens dit proces worden alle aanwezige bacteriën en virussen afgebroken. Vervolgens wordt het water weer opgepompt en na ontharding en ont-ijzering als drinkwater gedistribueerd.

DSC03054 (Klein)DSC03057 (Klein)

Eenmaal terug in het bos stuiten we op een kleine groep grote grazers. Indrukwekkend maar zeker niet agressief. Waarschijnlijk vragen ze zich af waarom wij in de regen door hun gebied dwalen.

DSC03076 (Klein)DSC03077 (Klein)DSC03074 (Klein)

Na een heerlijke lunch in het naast De Hoep gelegen restaurant Johanna’s Hof besluiten we eerst terug te gaan naar ons huisje voor droge kleren. Later op de middag gaan we met Sem nog even naar het strand. De vlokken zijn er nog steeds en met de vlokken is ook de energie bij Sem terug. Heerlijk rennen over het strand met een bek vol schuim.

DSC03089 (Klein)DSC03086 (Klein)

Inmiddels is de energie van Sem helemaal op. Nu ligt hij op zijn kleed voor de verwarming heerlijk te snurken en beleeft hij de dag nogmaals in zijn dromen.

Egmond aan Zee. Huisje Oma Aagje 29-11-2021

Wat weer betreft is het de afgelopen nacht onstuimig geweest. Redelijk wat wind, regen en ook sneeuw. Wij lagen echter heerlijk warm in ons bed en daar was het heerlijk warm en comfortabel. Tijdens ons ontbijt raadplegen we weer diverse weersvoorspellers en we komen tot de conclusie dat ze voor de komende uren droog of lichte miezer voorspellen. Een enkele geeft zelf zon aan. Voor ons reden om te vertrekken. We gaan door de duinen op weg richting Bergen aan Zee en gaan daarna over het strand terug naar Egmond aan Zee.

Lang het park van De Roompot lopen we het duingebied in. Al snel zien we langs het pad nog de laatste overblijfselen van de winterse neerslag tijdens de nacht. Bij onze toch komen we eerst door De Nollen, Een gebied waar Egmonders vanuit het verleden recht hebben om een volkstuin te bewerken. Het is ook toegestaan om daar een vakantieverblijf voor eigen gebruik te plaatsen.  Deze verblijven mogen niet worden verhuurt en blijven in de praktijk ook altijd in de familie.

DSC03019 (Klein)DSC03021 - kopie (Klein)

Inmiddels is er inderdaad een zonnetje verschenen en het is een aangename tocht. Op goed geluk volgen we soms smalle paadjes door de duinen. Veel klimmen en dalen, maar dat is te verwachten in de duinen. Zolang we de zee links van ons horen gaan we vanzelf richting Bergen aan Zee.

DSC03032 (Klein)DSC03022 - kopie (Klein)DSC03031 (Klein)DSC03034 - kopie (Klein)DSC03027 - kopie (Klein)

We zijn al een flink stuk in de richting van Bergen aan Zee als de weersvoorspelling toch niet betrouwbaar blijkt. De zon is inmiddels vertrokken en de regen die valt is wel wat meer dan gemiezer. Niet echt fijn wandelweer en geen plek om te schuilen. We besluiten bij de eerste mogelijkheid het strand op te zoeken. Onderweg naar het strand komen we nog wel langs een mooi duinmeer en we treffen voor het eerst ook “wilde” paarden in het gebied. Sporen van grote grazers hadden we elke dag gezien, maar dit is de eerste confrontatie.

DSC03035 (Klein)DSC03039 (Klein)DSC03040 (Klein)DSC03041 (Klein)

Eenmaal op het strand blijkt dat Bergen aan Zee wel dichterbij is als Egmond aan Zee, maar toch nog wel kilometer of twee lopen. Wij besluiten met de wind in de rug terug te lopen naar Egmond aan Zee. De golven zijn nog altijd hoger dan je bij deze wind zou verwachten. Op het strand dan ook enorme schuimvlokken. Tot verdriet van Sem worden ze niet door de wind over het strand geblazen. Tegen kwart over één zijn we terug bij oma Aagje.

DSC03045 (Klein)

Na de lunch is regen de weersverwachting. Wij rijden daarom naar de Intratuin van Heerhugowaard. Wij blijken niet de enigen. Het is er behoorlijk druk maar wel gezellig. Voor je het weet zijn er een paar uur om met snuffelen tussen alle Kerst- en overige spullen.

We hebben nog geen plannen voor morgen. Het weer he.

Tot morgen

Egmond aan Zee. Huisje Oma Aagje 28-11-2021

Opnieuw heerlijk geslapen vannacht. Het is dan ook al na tienen als we aan het ontbijt beginnen. Buiten is het guur en het regent. Volgens de voorspellingen wordt het vanaf één uur een stuk beter. Het wordt droog en de zon wordt zelfs even verwacht. Wij besluiten dat we na de middag over het strand richting Castricum te lopen en vervolgens terug door de duinen. Hoever we richting Castricum gaan is afhankelijk van de fitheid van Sem.

Eenmaal op het strand blijkt al snel dat we ons onnodig zorgen hebben gemaakt over de fitheid van Sem. Met z’n oren wapperend in de wind raast hij als vanouds over het strand. Zelfs het vruchteloos jagen op meeuwen is vandaag weer terug. Voor ons is het ook heerlijk wandelen. Windje in de rug, mooie golven en soms een zonnetje dat eerst nog wat verlegen tussen de wolken doorschijnt. Duinen, strand, golven wolken en de zon vormen een prachtig geheel met een steeds wisselend kleurenpallet. Echt genieten vandaag en voor we het weten zijn we al aangekomen bij de strandopgang van Castricum.

DSC03002 (Klein)DSC03001 (Klein)DSC03010 (Klein)DSC03007 (Klein)DSC03009 (Klein)DSC03005 (Klein)

We zoeken eerst maar eens een strandpaviljoen op voor een kop warme chocomel en een appelpunt. Daarna lopen we door de duinen terug naar Egmond. Een paar kilometer voor we bij Egmond aan Zee zijn worden we overvallen door een buitje. Gelukkig is het voornamelijk kleine hagel en daar worden we nauwelijks nat van. Tegen vijf uur zijn we terug bij Oma Aagje met ca. 16 kilometer op de teller.

DSC03017 (Klein)DSC03014 (Klein)

Hopelijk kunnen we er morgen weer op uit en is het weer geen spelbreker. Voorlopig zijn de voorspellingen gunstig.

Egmond aan Zee. Huisje Oma Aagje 27-11-2021

We hebben heerlijk geslapen vannacht. Oma Aagje heeft prima bedden. We checken direct de actuele weersverwachting voor vandaag en dat valt niet echt mee. Het regent en volgens meerdere voorspellers blijft het ook regenen tot een uur of vier in de middag. Geen goede vooruitzichten om te wandelen. We besluiten dan ook om eerst maar een naar de Bazaar in Beverwijk te gaan.

Na een klein half uur rijden zijn we er. We zijn weer onder de indruk van de enorm grote overdekte markt. Echt jaren geleden zijn we er al eens geweest. Toen was het er onoverzichtelijk en was het vooral een zwarte markt waar ook veel gestolen goed over de toonbank ging. Momenteel ziet alles er veel georganiseerder uit en is het prettig winkelen. Wij vermaken ons prima en vinden wat leuke koopjes. Ook is er voldoende eten en drinken te koop. Er is een enorme vismarkt met een overdaad aan groente, fruit, vlees, vis kruiden, enz, enz.

Voor een lunch zijn we ook op de goede plek. Er zijn tientallen verkooppunten waar ze heerlijke gerechten verkopen. Wij scoren bami/nasi met garnalen, pittige kip en babi pangang. Het smaakt fantastisch en dat voor € 8,00 pp. Rond half vier zijn we terug bij Oma Aagje. Het is inmiddels droog in Egmond aan Zee en na wat drinken gaan we met Sem naar het strand. Wij zijn niet de enigen. Het is behoorlijk druk met wandelaars op het strand. Op het strand zijn opmerkelijke omstandigheden. Het is nagenoeg windstil, maar vanuit de zee razen enorme golven naar het strand. Normaal gesproken past dit niet bij elkaar, maar het woeste water wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de storm bij Engeland. Het is wel een prachtig gezicht. Prachtig zijn ook de luchten boven het woeste water. Hieronder een foto impressie.

IMG-20211127-WA0016 (Klein)IMG-20211127-WA0015 (Klein)IMG-20211127-WA0021 (Klein)IMG-20211127-WA0022 (Klein)IMG-20211127-WA0007 (Klein)IMG-20211127-WA0009 (Klein)IMG-20211127-WA0019 (Klein)

Na het avondeten gaan we nog een keer met met Sem naar het strand. Ook dan is het nog prima vertoeven op het strand. Al met al was het een prima dag.

Egmond aan Zee. Huisje Oma Aagje 26-11-2021

Vanmorgen. op de eerste dag van ons weekje Egmond aan Zee eerst maar eens lekker uitgeslapen. Na het ontbijt doen laden we de laatste spulletjes in de auto en vertrekken we richting kust. We hebber er voor gekozen om via de dijk Lelystad Enkhuizen te rijden. We hebben geen haast en er valt veel meer te zien.

Het regent en het wordt er hoe verder we naar het westen rijden niet beter op. Tegen half één parkeren we in het centrum. Onze traditioneel eerste bestemming is de visboer waar we genieten van een echte lekkerbek (verse kabeljauw) en een frietje. Ook traditioneel verwent de visboer Sem weer met stukken kibbeling.

Na de lunch trotseren we de regen en wandelen we door de bijna verlaten winkelstraat richting strand. Vanaf de duinen is het een machtig gezicht om te zien hoe de hoge golven breken op het strand en daarbij telkens een grote hoeveelheid schuim achterlaten. Op het strand is het wat minder. De felle wind in combinatie met de harde regen maken het een plek waar je niet lang wil zijn. Op naar de auto en ons huisje.

DSC02967 (Klein)DSC02969 (Klein)

We hebben een huisje aan het gebruikelijke pleintje. Dit keer wonen we niet in tante Beppie maar in Oma Aagje. Ook een prima plekje om een weekje door te brengen en lekker dicht bij het strand.

DSC02971 (Klein)DSC02976 (Klein)DSC02974 (Klein)DSC02972 (Klein)DSC02978 (Klein)

We houden het weer goed in de gaten en volgens buienalarm is het van half drie tot vier uur droog in Egmond aan Zee. Wij snel de jas aan en op naar het strand. Zoals zo vaak was de voorspelling niet juist. Net op het strand worden we overvallen door een stortbui met regen en hagel. We keren zo snel mogelijk terug, maar dat voorkomt niet dat we behoorlijk doorweekt zijn geraakt. De rest van de dag hangen de radiatoren vol met drogende kleding.

In de avond wordt er weer een droge periode van ca. 1,5 uur voorspeld. Wij weer op naar het strand en dit keer is het wel genieten. Het is droog, de wind is gaan liggen en voelt eigenlijk helemaal niet meer koud. We lopen over het vrijwel verlaten strand een stuk naar het zuiden. Sem vermaakt zich ondertussen weer prima met het vangen van schuimvlokken. Die kan wel weer slapen vannacht. Vanaf het donkere strand ziet Egmond aan Zee er in het donker heel sfeervol uit

DSC02991 (Klein)DSC02999 (Klein)

DSC02986 (Klein)DSC02987 (Klein)

Als we het strand verlaten staat de jachthond in Sem weer even op. Hij vangt een ongelukkige muis waar hij vervolgens trots bij gaat zitten.

DSC02996 (Klein)

Het programma van morgen zal afhangen van het weer. We zien wel.