Vakantie Denemarken. Camperplaats Heidenau Duitsland 04-07-2024

Als we deze morgen opstaan regent het in Broager. Niet zomaar een beetje, nee het plenst uit de lucht en vormt een grijs watergordijn. De Oostzee is niet meer te zien. Op de momenten dat de regen wat afneemt maken we de camper klaar voor vertrek. We gaan richting Nederland en willen in ieder geval vandaag Hamburg voorbij zijn. Als de rit heel vlot verloopt rijden we misschien door naar Hasselt. Zo niet dan gaan we overnachten in Heidenau. Een plaatsje aan de snelweg ongeveer 40 kilometer na Hamburg.

Het eerste deel gaat prima en al snel hebben we Denemarken verlaten. Zo’n 45 kilometer voor Hamburg gaat het mis. Het verkeer komt nagenoeg tot stilstand. De oorzaak is onduidelijk want we zijn nog lang niet bij de wegwerkzaamheden. Als er een brandweer- en ziekenauto tussen de rijen doorkomen is het duidelijk dat er een ongeluk is gebeurt. Het kost ons een uur voordat we de plek van het ongeval passeren. Even weer op het gas en dan begint het oponthoud bij de wegwerkzaamheden. Vooral bij de passage van de Elbe-tunnel. Van de zes rijstroken zijn er maar 2 beschikbaar. Dat vergt heel veel ritsen.

Als we uiteindelijk Hamburg voorbij zijn is duidelijk dat we in Heidenau gaan overnachten. Daar komen we tegen half vier aan. Inchecken op de camperplaats kan bij een automaat en gelukkig is er nog genoeg keuze. Eenmaal de camper op de plek gaan we een stukje wandelen. De omgeving is echter niet erg aantrekkelijk. Een modderig pad langs korenvelden en weilanden. Wel leuk is het (speel)huisje dat op de camping staat.

Voor het avondeten zijn we naar het Griekse Restaurant geweest dat staat op de camping waar de camperplaats onderdeel van uitmaakt. Heerlijk gegeten voor weinig euro’s.

Morgen dan echt terug naar Hasselt. Als het goed is komen we daar in de loop van de middag aan.

Bis morgen

Vakantie Denemarken. Broager strandcamping 03-07-2024

Volgens alle weerapp’s op de telefoon zou het vandaag tot de avond droog en zonnig zijn. Niets is minder waar. Het valt weliswaar nog geen water uit de donker grijze wolken maar de dreiging van regen is voelbaar. We laten ons niet ontmoedigen en in de verwachting van beter weer en zon stappen we vol vertrouwen in onze korte broek op de fiets. We volgen waar mogelijk met de fiets een deel van het Gendarmenpad. Aan de zuidkant van de camping bestaat de kust uit kliffen. Het nadeel daarvan is dat er af en toe delen afkalven. We komen langs een plek waar dit onlangs nog is gebeurt. Het gevolg, veel gesneuvelde bomen en huis dat gesloopt wordt omdat het nu wel erg boven de afgrond staat. Ondertussen zijn boven het water de eerste regenbuien zichtbaar.

Zoals overal in Denemarken fietsen we ook hier door een glooiend landschap. De toppen zijn misschien wat lager al elders, ze liggen wel dichter achter elkaar. Daardoor zijn de hellingen vaak wat steiler. Hieronder zomaar wat foto’s van onderweg.

De mooie witte kerk staat in de stad Broagen. Vanavond is het warm en droog genoeg voor een barbecue. Daarna wandelen we nog een stukje van het Gendarmenpad over de kliffen aan de noordzijde van de camping. We lopen over het smalle strand aan de onderzijde terug.

Morgen verlaten we Denemarken en vertrekken we richting Hasselt. We zijn van plan voorbij Hamburg nog een nachtje op een camping door te brengen en verwachten in de loop van vrijdagmiddag weer thuis te zijn.

Vakantie Denemarken. Broager strandcamping 02-07-2024

We gaan weer een stuk verder naar het zuiden. Doel is de Broager Strandcamping uiteraard op Broager. Volgens de ANWB een rit van 225 maar wij kiezen voor een overtocht met de veerpont van Bojden op Funen naar Fynshav op het schiereiland Als. De rit over de weg wordt daardoor verkort tot 117 kilometer en Buddy kan een keer varen. In de ochtend is het regenachtig en de ruitenwissers moeten regelmatig bijspringen om het zicht op de weg te behouden. Tijdens de overtocht is het gelukkig droog en wij blijven op het dek. Net de haven uit komen we langs klippen van zuid Funen.

Na een verder prima verlopen reis komen we om half twee aan bij de camping waar we vanwege de middagrust weer een half uur moeten wachten. Goed moment voor een broodje. Daarna gaat het aanmelden vlot. De uiterst vriendelijke en gemoedelijke beheerder heeft een mooie plek voor ons met uitzicht op het water. Installeren gaat snel en we besluiten een stukje door de omgeving te gaan lopen. Vanaf de camping vinden we een mooi pad waarbij we uiteindelijk bij het verderop gelegen dorpje Skelde uitkomen.

Na het avondeten gaat Harm z’n geluk weer proberen aan de waterkant. Hilma gaat met Buddy op pad en volgen een deel van het Gendarmenpad. Het Gerdarmenpad in Denemarken is een Europese wandeltopper waarbij je in de voetsporen loopt van de vroegere grensbewaking. In totaal 84 kilometer. Het is een mooie wandelroute dicht langs de deels steile kusten. Dat hier en daar het land afbrokkelt is te zien aan de omgevallen bomen. Overal waar we geweest zijn overheersen de korenvelden. Hier hebben de landbouwers zich gericht op het verbouwen van tuinbonen op grote akkers.

Morgen gaan we op de fiets Broager verder verkennen

Vakantie Denemarken. Færgegårdens Camping Spodsbjerg 01-07-2024

Vanmorgen, toen wij ons aan het douchen waren heeft Buddy bedacht dat we wel weer konden verkassen. Blijkbaar ook met het idee dat hij wel kon sturen. Meneer zat met een olijke kop heerlijk op de bestuurdersstoel.

Vandaag gaan we weer met de fiets er op uit. We hebben een kaart van Langeland met daarop 6 fietsroutes. Wij kiezen voor de route die ook door Rudkobing gaat. Het is heerlijk weer om te fietsen en we genieten van het landschap en de vele gehuchten die we passeren. Opvallend zijn het grote aantal kraampjes langs de weg waar particulieren iets aanbieden. De toppers zijn honing, nieuwe aardappels en brandhout. De route brengt ons op een fietspad waar de aan beide zijden geplante wilgen een groene tunnel vormen. Heel mooi. Aan het eind van de tunnel wacht om de hoek een verrassing. Een prachtige ree in zomervacht staat op het pad. De ree is sneller vertrokken dan Hilma het fototoestel kan pakken. Dit was de vierde ree die we in onze vakantie gezien hebben. Jammer genoeg lagen er twee langs de snelweg.

De route wordt vervolgt naar Rudkobing. We komen bij de brug richting Funen uit. Een mooie gelegenheid om er een paar foto’s van te maken.

We zoeken het centrum op en parkeren de fietsen voor een verkenning te voet. Het is een kleurrijk centrum waar blijkbaar weinig regels zijn voor de bouw. Dit samen met de vele terrassen, geeft de binnenstad een gezellige sfeer. Bij een fontein zitten op de rand twee beelden van grote hagedissen en we moeten erg lachen om het beeld van de “Hippo Ballerina” midden op het plein.

Eenmaal terug bij de camping hebben we wel een ijsje verdiend. Harm kiest voor de Spodsbjerg vaffel. Die is groot zat :). Gelukkig help Buddy af en toe een beetje.

‘s-avonds gaat Hilma wandelen met Buddy als Harm probeert een paar visjes te vangen. Er is vanavond weer veel scheepvaart op het water tussen Langeland en Lolland. Een mooi gezicht als die grote schepen rustig door het water aan je voorbij stomen.

Morgen vertrekken we naar de Broager strandcamping. Een plek waar we met veel plezier in het verleden eerder hebben gestaan.