Vakantie Denemarken. Færgegårdens Camping Spodsbjerg 30-06-2024

Vandaag begint het te regenen op het moment dat wij uit bed komen. Eerst nog wel zachtjes, maar het wordt al snel meer. Gelukkig hadden we gisteravond al veel spullen opgeruimd waardoor er niet echt veel nat is geworden. We gaan vandaag Jutland verlaten om via Funen naar Spodsbjerg op Langeland te rijden. De hoeveelheid regen die er valt neemt steeds meer toe. ZOAB is blijkbaar nog niet erg gebruikelijk in Denemarken en het zicht op de weg wordt flink verminderd door de spray van de auto’s’.

Ondanks het weer denken we om kwart voor twaalf bij de camping te zijn. Dat willen we ook graag om zo de gebruikelijke middagpauze te ontlopen. Wij zijn er inderdaad ruim voor twaalf uur. Jammer genoeg begint de middagpauze op de camping al om 11:00 uur en duurt hij tot 14:00. Voor de camping is een snackbar waar we maar een broodje gaan halen en de rest van de tijd vullen we met wat slenteren langs de haven. Als de receptie weer open is blijkt er een ruime keuze aan vrije plekken te zijn . Wij vinden een mooi vlak plekje voor de camper.

Eenmaal geïnstalleerd gaan we nog even met Buddy wandelen. We gaan kijken bij de veerboot die zojuist is binnengekomen. Hij vaart heen en weer tussen Lolland en Spodsbjerg. Buddy loopt telkens te kauwen op pootjes of schildjes van krabben. Dat mag niet van ons, maar doordat ze overal liggen is het moeilijk te voorkomen. Het zijn de meeuwen die het afval van hun maal achterlaten

Eenmaal terug bij de camper probeert Harm de F1 race te volgen. Uiteindelijk komen tot commentaar van Viaplay en een actueel scherm met de stand en de rondetijden van de coureurs. Ondanks de goede adviezen van Gerben geen beeld.

Na het avondeten willen we nog een rondje doen met Buddy. Volgens de kaart ligt er een stukje bos achter de bebouwing. Het terrein hebben we snel gevonden. Jammer genoeg is er van het bos niet veel meer over. Het kappen en weghalen van het hout gebeurt hier minstens net zo lomp als in Nederland. Gelukkig passeren we op de terugweg nog wel wat locaties die een foto waard zijn.

Bij de receptie hebben we een fietskaart van Langeland gekocht. Morgen gaan we een tocht fietsen van kust tot kust ten noorden van Spodsbjerg.

Vakantie Denemarken. Skanderborg So Camping 29-06-2024

Als we opstaan is de zon al weer aan het werk. Daar wordt je al gelijk een stuk vrolijker van. Gisteren hebben we van de beheerster een kaartje gekregen waarop 4 routes staan aangegeven. Wij hebben toen al voor de groene route gekozen. Geadviseert werd om die met de klok mee te rijden. Onderweg was er een helling van 10% en die kun je beter afdalen dan beklimmen. Dit deel van Denemarken kun je niet meer beschrijven met glooiend. Hier is het echt wel heuvelachtig. We zijn voor ons doen al vroeg op pad en tegen half elf bereiken we de stad Skanderborg. De stad is prachtig gelegen aan de oever van het meer en beschik uiteraard over een grote jachthaven

Eenmaal uit de stad is het een mooie rit door het landschap. Het is een constant klimmen en dalen. Dit levert af en toe prachtige vergezichten op. Ook hier op de akkers tussen het gewas veel bloemen. Onze tocht loopt rond het meer en die is dan ook regelmatig te zien. Ook heel mooi zijn de vakwerkhuizen met de rieten daken in Deense stijl.

Als we terug zijn op de camping gaan we nog even met Buddy naar het zwemstrandje bij de camping. We nemen een voor hem nieuwe dummy mee en dit nieuwe speeltje valt erg in de smaak. Morgen gaan we naar Langeland. Een redelijk lange rit en een voorzichtig begin aan de thuisreis.

Vakantie Denemarken. Skanderborg So Camping 28-06-2024

Vannacht heeft het behoorlijk geregend en geonweerd in grote delen van Denemarken. Gelukkig viel het in Grenaa allemaal wel wat mee. Slapen was ook vannacht wat lastig want in de camper bleef het broeierig warm. We trekken weer verder naar het zuiden vandaag. Na wat wikken en wegen zijn we uitgekomen bij “Skanderborg So Camping”. Deze ligt uiteraard in de buurt van de plaats Skanderborg wat je zo’n 25 kilometer onder Aarhus vind. Het is een gebied met veel grote meren. We komen mooi op tijd aan. We hebben er alleen niet veel aan. Op deze camping hanteren ze nog redelijk strikt een middagpauze van enkele uren. De allervriendelijkste beheerster van de camping is vandaag vroeg wakker waardoor we 20 voor twee al op de camping mogen. Het is een goed onderhouden camping met grote plekken. De plekken zijn niet genummerd. Onze plek omschrijving die werd ingetekend op een plattegrond was. “Hier staat een dikke boom, daarnaast staan twee kleinere bomen en daarnaast mag je de camper wel neerzetten” Zeldzaam, maar dit werkt ook prima.

Na het installeren van de camper en een late lunch wandelen we via een fraaie groene laan vanaf de camping naar het meer. Het is een mooi schoon meer dat uitnodigt om er te gaan zwemmen. Een uitnodiging die door Buddy direct wordt aanvaard. Wij gaan voorlopig niet verder dan tot halverwege onze kuiten. Jammer genoeg is een rondwandeling langs de oever niet mogelijk. De plek waar wij staan behoort bij de camping en de grond verder om het meer heeft ook diverse eigenaren. Nadat Buddy is uitgeraast gaan we terug naar de camper. Het zonnetje schijn heerlijk en het is goed zitten onder de luifel.

Het landschap om de camping is flink glooiend/bergachtig en het hoogste punt van Denemarken is ook niet ver weg. Desondanks hebben we besloten om morgen te gaan fietsen. Van de camping hebben we een kaart met daaropeen drietal fietsroutes. We kiezen morgen wel welke we nemen.

Vakantie Denemarken. Fornaes Camping Grenaa 27-06-2024

Na een nacht die begon met veel wakker liggen vanwege de hitte en aanhoudende kriebelhoest is het uiteindelijk 10:00 voor we wakker zijn. Echt uitgerust is anders, maar we moeten het er maar mee doen. Het is al half twaalf als we na een verlaat ontbijt op de fiets stappen. Ons doel zijn de Karlby & Sangstrup Klinter (klippen). Onderweg komen we langs een boom waar we heel grote paddestoelen op parasiteren. Ze zijn volkomen gaaf. Iets wat je in Nederland zelden ziet. Het landschap achter de lage duin is behoorlijk glooiend en de grond wordt voornamelijk bedekt met graan en koolzaad. Tarwe, rogge en gerst. Alles is aanwezig

De klippen blijken bij aankomst niet al te hoog. Ze bestaan aan de onderkant uit een soort kalksteen en daar bovenop een dikke laag keien. Honderden oeverzwaluwen hebben in de kalksteen een nest gebouwd. De laag kalksteen vertoont overal scheuren en soms kun je er met de hand eenvoudig stukken uitpakken. Waar we ook bij het water komen als Buddy maar mag zwemmen dan is zijn dag weer goed.

Na een uurtje rijden we over dezelfde route terug. Er is hier aan de kust niet veel keuze uit wegen. We stoppen niet bij de camping maar rijden door naar het zuiden naar de vuurtoren en het uitkijkpunt bij Fornaes. Wel een beetje een teleurstelling. Het terrein rond de vuurtoren is verboden gebied en het uitzicht op zee is niet anders al dat bij de camping.

We rijden verder door naar het zuiden naar de de haven van Grenaa. Als je in de buurt komt is het enorme boorplatform dat aan de kant ligt voor onderhoud niet te missen. Wat een enorm bouwwerk. Het is inmiddels al dik na drieen als we tussen alle enorme bedrijven in het havengebied een restaurantje ontdekken. “FriskFisken Grenaa”. Laat ontbijt, dan ook maar een late lunch. Het restaurant blijkt een pareltje zijn. Wat een heerlijk eten. Hilma een visplankje met 5 soorten vis en brood en Harm mosselen die samen met groente in iets met kookroom waren bereid. Daarbij ongeveer genoeg patat voor een hele familie. Kom je in de buurt laat je dan niet afschrikken door de omgeving en gun jezelf een heerlijke maaltijd. Jammer genoeg waren de zeeschepen in de haven ook slecht bereikbaar en de jachthaven was niet de moeite waard. We rijden nog even richting centrum van Grenaa op zoek naar een hoestdrankje. Dat vinden we al snel bij een apotheek waarna we terugkeren naar de camping.

Nu , bijna 22:30 regent het en het naderende onweer is goed te horen. Het weer voor morgen ziet er gelukkig beter uit.

Vakantie Denemarken. Fornaes Camping Grenaa 26-06-2024

Ook vandaag weer een stralende zon en een temperatuur van een graad of 22. We rijden vandaag naar Grenaa waar we op camping Fornaes een plekje dicht bij de kust van het Kattegat hopen te vinden. Onderweg moeten we nog wel even een goede supermarkt vinden want de voorraden beginnen op te raken. Met een camper vol proviand arriveren we rond 14:00 uur bij de camping waar de beheerder ons hartelijk welkom heet. Het is een terrassen camping en de door hem geadviseerde plaats heeft inderdaad een mooi uitzicht op het water.

Na het installeren van de camper en een hele late lunch gaan we het strand verkennen. Het is geen zandstrand maar het strand bestaat uit keien. Er is wel een grote zonneweide aanwezig en ook belangrijk het water is lekker op temperatuur en glashelder. En ook belangrijk, Buddy is tevreden

Opnieuw verbazen we ons over de alom aanwezige veldbloemen. Waarom lukt dat in Nederland zo slecht. In Hasselt probeert men wat met het inzaaien van wat veldjes die soms al bij de eerste maaironde worden platgemaaid. Maar goed hier staan ze er mooi bij.

Na het avondeten probeert Harm vanaf de kant een visje te bemachtigen. Een teleurstellende onderneming want er is veel wier net onder de oppervlakte. Tijdens het zoeken naar een betere stek ontdekt hij een zeehond die, ca 100 meter van het strand, heerlijk ligt te rusten op een steen. Aanleiding om te stoppen met vissen en Hilma erbij te roepen. Dit moet wel even op de foto. Bij terugkomst en als we wat dicherbij komen blijken er twee zeehonden op de steen te passen. Wij schatten in dat het een moeder met een bijna volwassen jong is.

Morgen gaan we de omgeving en misschien het stadje wel verder verkennen.

Vakantie Denemarken. Dokkedal Camping 25-06-2024

Het weer op dit moment in Denemarken past goed bij ons. De zon schijn volop en met 20 graden is het een mooie temperatuur voor activiteiten. Vandaag staat een bezoek aan “Lille Vildmose” op het programma. Een uitgestrekt moerasgebied aan de rand van het Kattegat en ten oosten van de lijn Egense, Dokkedal, Oster Hurup. Wij gaan eerst 7 kilometer met de fiets naar het “Lille Vildmosecentret” het informatiecentrum voor het gebied.

We krijgen het advies om eerst richting het Birkeso meer te lopen waar we al snel bij een vogelkijkhut komen. Vogels genoeg in het meer en nog meer op het kleine eilandje.

Er wordt een wandelpad om het meer aangegeven en we besluiten dat pad te volgen. Buddy doet als gewoonlijk het graafwerk en wordt daarbij goed in de gaten gehouden door een kleine stern die het waarschijnlijk maar niets vind. Ondertussen wordt het terrein steeds natter.

Niet alleen het terrein wordt natter. Ook de paden. Steeds vaker moeten we uitwijken om diepe modderpoelen in het pad te vermijden. Een foute stap wordt al snel afgestraft met het diep wegzakken in de derrie. Het is duidelijk dat we door een echt moeras gaan.

Maar doorzetten wordt beloond. Plotseling staan we oog in oog met een boom van een eland. Wij zijn denk ik meer onder de indruk van hem als hij van ons. Hij blijft ons rustig vanaf een meter of 15 aankijken en biedt alle mogelijkheid om hem te fotograferen.

Als we verder lopen komen we nog meer sporen van elanden tegen maar die zien we nergens. Langzaam wordt het terrein weer wat droger. We stoppen nog even bij een vogelkijkhut aan de Tofte So. Weinig vogels op het water maar wel een nest met jonge zwaluwen tussen de balken.

Uiteindelijk komen we uit bij een parkeerplaats. Met wat hulp van Google maps lopen we de laatste 4 vier kilometer over verharde paden terug naar het info centrum. Onderweg opvallen veel jongvee in de wei. De totale wandeling bleek bij terugkomst 14 kilometer te zijn.

Zo nog even zoeken na een nieuwe bestemming voor morgen

Vakantie Denemarken. Dokkedal Camping 24-06-2024

Vandaag is het weer een verhuisdag. Niet zo ver als de vorige keer. We gaan naar Dokkedal. De naar de plaats genoemde camping ligt aan het Kattegat. Reden waarom we deze camping hebben uitgezocht is niet het Kattegat maar het nabij gelegen Lille Vildmose. Eén van de 19 natuurparken in Denemarken.

De rit verloopt voorspoedig en al voor 12 uur zijn we op de camping. De camper staat bij een grote ren met konijnen die daar een heerlijke plek hebben en hun eigen holen kunnen graven. Buddy vindt het maar heel spannend.

Omdat er op de camping en het internet verder maar weinig informatie, in een andere taal dan Deens, beschikbaar is besluiten wij vandaag het park al op te zoeken voor informatie. Het is vooral de vraag of Buddy mee mag. Er loopt een fietsroute in de goede richting en die komt langs de oever van het Kattegat. Er loopt een steiger een eind het water in. Eenmaal op de steiger blijkt het water ter plekke ondiep. Er zijn ook enkele zandbanken die net boven het wateroppervlak uitsteken. In het water een aantal boten van lokale vissers en wat verderop een vogel die op het eerste gezicht wel wat weg heeft van een reiger, maar wij twijfelen erg of dat wel klopt.

Aan het eind van de steiger is een trap naar het water. Harm en Buddy besluiten een tocht naar de zandbanken te ondernemen. Buddy vindt het geweldig en springt als een dolle door het water.

In de omgeving waar we fietsen is veel onbewerkte grond. Daar profiteren de veldbloemen van. Het is een kleurrijke geheel. Hieronder een paar foto’s van de omgeving

Extra informatie verzamelen over Lille Vildmose lukt ons niet. Bij aankomst is alles gesloten. Morgen maar opnieuw proberen. Na het eten nog een stukje wandelen en daarna is Buddy moe. Heel moe.

Vakantie Denemarken. Skagen Sydstrand Camping 23-06-2024

Het is vandaag feest in Denmarken. Sankt Hans, een combinatie van een Christelijk en heidens feest. Hans (Johannes de doper) wrdt geeerd op deze dag, maar ook wordt de zonnewende geviert als het begin van de zomer. Daarbij hoort het verbranden van een heks die daardoor teruggestuurd wordt naar De Brokken (een berg in de Harz). De zon werkt flink mee dus dat is mooi meegenomen.

Wij fietsen vandaag vanaf de camping door de duinen richting Skagen. Voor we daar de stad in gaan fietsen we eerst door naar Grenen. Het noordelijkste puntje van Denemarken. In het verlengde van dat puntje botsen de stromingen van de Oost en de Noordzee op elkaar. Hierdoor ontstaat er midden in zee een soort van branding van botsende golven. Als wij er zijn staat er nog maar weinig wind en is het allemaal wat minder spectaculair. Bijzonder blijft het. Naast het botsen van de zeeën is er nog meer te zien bij Grenen. Er staat een vuurtoren en er zijn veel door de Duitsers geplaatste bunkers. De bunkers worden nu enkel nog door de eenden als rustplaats gebruikt. Het oude Vuurbaken is wel heel bijzonder. Door de constructie kon de ijzeren maand eenvoudig naar beneden gelaten worden. eenmaal gevuld met hout een aangestoken ging de mand weer de lucht in. Dit baken was van ver in zee waarneembaar en een voorloper van de moderne vuurtoren.

Eenmaal terug in Skagen gaan we eerst even kijken in de haven. We verbazen ons over de enorm grote vissersschepen die zijn afgemeerd. Skagens centrum valt er tegen. Heel veel kleding en heel veel horeca waarbij het vooral gaat om pizzeria’s. Heel veel pizzeria’s

De route heen en terug naar Skagen loopt dwars door de duinen. Op sommige plekken zo nat dat het wat weg heeft van een moeras. Onderweg maakt Hilma nog wat foto’s van de schepen die nog steeds in een wachtrij voor anker liggen. Terug nog even naar het strand waar Buddy nog even kan zwemmen

Om half negen in de avond loopt het strand vol voor de verbranding van de heks. De foto’s vertellen het verhaal.

Vakantie Denemarken. Skagen Sydstrand Camping 22-06-2024

Deze morgen iets eerder opgestaan. We willen vandaag een flink eind naar het noorden. Zover dat Denemarken daar zo ongeveer ophoud. Ons doel is een camping die ongeveer 15 kilometer ten zuiden van Skagen aan de Oostzee ligt. We vertrekken rond 10 uur voor een tocht die volgens Tom(2x) zo’n 325 kilometer is. Later kwam er door een omleiding bij Aarhus nog 30 kilometer bij. De eerste 60 kilometers reden we over provinciale wegen waarbij we kennis maakten met veel dorpen en gehuchten. Tegen kwart voor drie zijn we bij de camping waar we een mooie plek vinden vlak achter de duinen. Hemelsbreed 100 meter naar de Oostzee en met vlak naast ons een strandopgang. We laten de camper even staan en gaan eerst met Buddy bij de zee kijken. Het is een mooi zandstrand daar achter het duin. Aan de horizon liggen 15 vrachtschepen afgemeerd. Waarschijnlijk wachten ze op een plekje in de Frederikshavn. Buddy duikt weer het water in. Binnen één week heeft hij nu kennisgemaakt met de Wadden-, de Noord- en de Oostzee.

Daarna de camper installeren en een verkenning op de camping doen. Het blijkt dat er vanaf 18:00 een barbecue bij de kantine is. Voor 50 kronen krijg je een frankfurter met naar keuze kartoffel of pasta salade. Wij besluiten om eerst bij de camper een biertje te drinken en daarna na zes uur de frankfurter te proberen. Geen slechte keuze want de Frankfurter is groot en lekker en er heerst een gezellige gemoedelijke sfeer op het terras.
Na twee Frankfurters denken we dat een avondwandeling wel een goed idee is. We gaan naar het bos tegenover de camping waar we direkt een wandelroute beginnen. Het blijkt echt een prachtig stuk natuur te zijn. Licht glooiend met hier en daar een watergang of meertje. Onder de bomen groeit overal een dikke laag mos. Op de foto lijkt het soms net een sneeuwlandschap. Met een uurtje zijn we terug bij de camping. Echt een mooi avondrondje.

Morgen gaan we op de fiets naar Skagen om daar de botsing van de Noord- en Oostzee te bekijken. We zijn er al eerder geweest maar het blijft een mooi gezicht.

Vakantie Denemarken. Camping Bjerregaard Hvide Sande 21-06-2024

Eerst nog even terug naar gisteravond toen de lucht getekend werd met een combinatie van wolkenbanen en snel voortbewegende losse wolken. Dit spektakel leverde ook een bijzonder mooie zonsondergang op.

Vandaag begint de dag zonnig en na het ontbijt en wat opruimwerk vertrekken we op de fiets naar het 17 kilometer noordwaarts gelegen Hvide Sande. In deze stad bevindt zich de doorgang tussen de Noordzee en het Ringkobing Fjord. Er is ook een vissershaven aan weerszijden van de doorgang.

Er loopt een prima fietspad langs de provinciale weg naar het noorden, maar wij geven de voorkeur aan het fietspad dat door de duinen naar het noorden loopt. Het duingebied waar we doorheen rijden is prachtig.

Vanaf een heuvel kun je het fjord fotograferen. De landtong tussen zee en fjord is niet erg breed.

Het fietsen door de duinen bevalt niet zo goed als vooraf verwacht. Het fietspad is verhard met hele kleine kiezelsteentjes. Meestal fiets dat prima, soms liggen ze erg los en in het risico groot dat de fiets wegslipt. Een ander probleem is dat het pad ook door bungalowparken gaat. Daar zijn de paden breder voor de auto. Ze zijn echter voorzien van dikke kiezels waarover de fiets niet al te lekker gaat. Halverwege de tocht komen we weer bij de provinciale weg. Dit keer kiezen we voor het fietspad erlangs.

In Hvide Sande is het druk met toeristen. Het toeristische centrum is een aaneenschakeling van horeca, viswinkels met verse en gerookte vis en ander zeefruit, ook opvallend veel kledingwinkels en natuurlijk de onvermijdelijke souvenirs. Nadat we de fietsen geparkeerd hebben kopen we eerst voor de lunch een paar broodjes gerookte zalm. Daarna even wat kronen halen uit de pinautomaat. Blijkt soms toch handiger dan alles met de pas betalen. Vervolgens door de winkelstraten richting de haven en de doorgang. Onderweg proberen we ergens een plek te vinden die postzegels verkoopt en tevens een gemeentehuis voor een Deense visvergunning. In beide gevallen zijn we van het kastje naar de muur gestuurd en uiteindelijk met lege handen blijven staan.

De doorgang tussen zee en fjord kan worden afgesloten met schuiven. Bij lange na niet zo indrukwekkend als de stormvloedkering in Zeeland, maar waarschijnlijk daar dan ook niet nodig

Buddy blijft Buddy dus als hij bij het water kan komen dan moet er even worden gespetterd.

Even na half drie hebben we wel genoeg gezien en besluiten we terug te fietsen naar de camper. Onderweg besluiten we om morgen vroeg verder te rijden richting Skagen. Nog een flink stuk rijden. Dat maakt echter niet zoveel uit. Er wordt voor morgenvroeg regen voorspeld